Stäng

Du skickas nu till Ticnet

Hoppas bokningen gick bra!

Din webbläsare blockerar popups

Öppna i webbläsare

Åskådarskolan

Direkt i anslutning till Sincerely Solo och Slutet enligt Rut bjuds scenkonstens viktigaste medspelare, publiken, in till ett öppet samtal. Tillsammans med kritikern Ylva Lagercrantz Spindler och en representant från uppsättningen diskuterar vi det verk vi just har sett. I Åskådarskolan går det att vara publik och kritiskt tänkande, objekt och subjekt, på en och samma gång. Åskådarskolan finns redan i flera latinamerikanska länder och har blivit både uppskattat och uppmärksammat - 2017 arrangerades publikmötet för första gången i Sverige, på Folkteatern i Gävleborg och Stockholms Stadsteater.

Åskådarskolan presenteras tillsammans med Kritiklabbet som arbetar med dagskritikens roll i en föränderlig offentlighet.

Åskådarskolan vilar på tio grundtankar:

1) Respektera publiken som ett laboratorium för åskådandet och som medskapare i verket
2) Ta den muntliga traditionen hos åskådar-kritikern på allvar
3) Ta teatern som en komplex kunskapsform på allvar, en som kräver studier i en mängd fält för att förstås
4) Ta fasta på olikheter, följandes kvalitetsmässiga kriterier
5) Bereda plats för ett möte mellan de dramatiska konstnärerna utanför gängse teatrala former
6) Studera ett material utan att för den skull formalisera undervisningen i en skolmässighet med förväntad kunskap och prov
7) Medverkan till en återkommande teatervana och skrivande av teaterns samtidshistoria
8) Skapa en plats av pågående lärande om historia och teori
9) Separera kategorin smak från kategorierna analys och argument
10) Verka för en djupare förståelse av åskådaren som aktör genom intervjuer, statistik och självbiografiskt skrivande

Läs mer om Åskådarskolan

Åskådarskolornas uppkomst i en lång rad latinamerikanska länder kan ses som ett tecken på dess potentiella nödvändighet i ett teatralt sammanhang. Men, varför lockar då åskådarskolan åskådarna? Kanske för att de inte definieras som en skock som fås till det ena eller andra genom dramaturgiska taktiker. I åskådarskolan går det att vara publik och kritiskt tänkande, objekt och subjekt, på en och samma gång. Vem vill inte, inför en sådan publik, själv vara publik?

När 21 april

Var Profilteatern & Väven

Pris

Genre Ord

Längd

Arrangör Umeå teaterförening och Kritiklabbet

Kritikern Ylva Lagercrantz Spindler, Anna Cedergren från Umeå Teaterförening, en representant från uppsättningen, samt ni, vår kära publik!

25 aug

Medborgarbandet

2 sep

Metsä - The Forest Project

13 sep

Hot Brown Honey

13 sep

Hot Brown Honey

19 sep

Jessica and Me

26 sep

Förstå världen - Möt Radiokorrespondenterna

2 okt

Episod

5 okt

Olof Wretling - Diagnoserna i mitt liv

6 okt

Carl-Einar Häckner på Idun

6 okt

Live på Bio - Aida

11 okt

People What People

16 okt

Leif

20 okt

Live på Bio - Simson och Delila

22 – 23 okt

När vi träffade varann

24 okt

Några av oss

4 nov

Live på Bio - Flickan från vilda västern

9 nov

Polarfararna

14 nov

Drone

15 nov

Shirley Valentine

1 dec

Live på Bio - Rigoletto

1 dec

Emil Jensen - En gemensam galning

12 jan

Adriana Lecouvreur

30 jan

Cullbergbaletten - On The Cusp

27 mar

So Sorry

Inga evenemang motsvarade de sökkriterier du valt.