You're being redirected to Ticnet

We hope the booking went well!

Your browser is blocking pop ups

Open in browser

Barnen

Brittisk succé om ett förgiftat arv

Barnen är ett postapokalyptiskt drama som utspelar sig i efterdyningarna av en kärnkraftskatastrof. Pjäsen har gjort succé i London och på Broadway. Nu spelas den äntligen i Sverige.

Hazel och Robin har flyttat till en liten stuga på den engelska östkusten. Men livet är inte så idylliskt som det kunde vara. Kärnkraftverket de tidigare jobbade på har haft en härdsmälta och nu försöker det pensionerade paret upprätthålla vardagen så gott det går utanför strålningsområdet.

Plötsligt dyker deras tidigare vän och kollega Rose upp. De tre kärnfysikerna har inte träffats på närmare 40 år och nu har Rose ett ärende. Men vad är det egentligen hon vill? Det blir ett laddat möte där hemligheter avslöjas och konsekvenser av tidigare handlingar blottas. Kanske finns det fortfarande möjligheter att korrigera tidigare misstag?

I detta smarta och rappa relationsdrama ställs djupgående frågor om skuld, ånger och om det arv vi lämnar efter oss till nästa generation. Med svart humor får vi, genom Hazel, Robin och Rose, fundera över vilket ansvar vi har och tar – och vilket ansvar vi undviker.

Pjäsen är skriven av den brittiska dramatikern Lucy Kirkwood som fick sitt stora genombrott med Chimerica 2013. Barnen har prisats flerfaldigt sedan urpremiären i London 2016. Året därefter sattes den upp på Broadway och har bland annat nominerats som bästa pjäs 2018 både i USA och Australien. Den beskrivs som "funny, disturbing, and moving. Above all, however, The Children is unpredictable." För regi står Karin Enberg som tidigare regisserat föreställningen Jord för Riksteatern.

Barnen är en del av Riksteaterns tematiska satsning Människa och natur som fokuserar på vår tids existentiella ödesfrågor. Under en treårsperiod gör Riksteatern två produktioner årligen om människans kluvna förhållande till naturen.

When 1 October

24 Nov

Samuel Ljungblahd and The Red Kettle Masschoir

25 – 26 Nov

Lunch- / middagsteater "Fröken"

26 Nov

Live på Bio - Porgy & Bess

30 Apr – 1 May

ART

No events matched entered search criteria.