Carl-Einar Häckner på Idun

Häckner bjuder in till en magisk afton

Den gränslöse estradören och trollkarlen Carl-Einar Häckner har roat och kollrat bort sin publik i över 20 år. Nu är han äntligen tillbaka på scenen med en ny show.

Carl-Einar Häckner behöver ingen närmare introduktion. Han är den multibegåvade trollkarlen, komikern, musikern och krönikören som skapat sig en helt egen tradition i svensk underhållning. Förutom otaliga shower, illusionistiska tricks och underfundiga texter har han under 20 års tid uppträtt på Liseberg i Göteborg och bara där setts av drygt en miljon människor. Nu är han tillbaka med en nyskriven soloföreställning.

Med musik av trollkarlen själv, monologer, magi och kvalificerat nonsens mejslar Carl-Einar Häckner skickligt fram det han kallar “en isbjörnssaga för att hålla värmen”. Här bjuds vi in till en typisk Häckner-föreställning där han på sitt lätt kaotiska och kärleksfulla vis försöker förstå vad det är att vara människa.

– Jag vill undersöka det som är det viktigaste, det finaste, det som gör oss till människor. Om att bli rånad på en bit av sitt liv. Om våra svarta hål. Om skrattet som ventil i en egen komedi för att släppa fram artisten, säger Carl-Einar Häckner.

Föreställningen gavs på Teater Aftonstjärnan i Göteborg hösten 2017 och var så uppskattad att ett antal extraföreställningar sattes in under våren. I september spelar Carl-Einar Häckner på Södra Teatern i Stockholm och åker efter det ut på en efterlängtad Sverigeturné. Till Umeå kommer han i oktober.

Carl-Einar Häckner delar numera sin tid mellan Sverige och Berlin och har spelat på scener runt om Europa. För den svenska publiken har han gjort bejublade föreställningar som Swedish meatballs med lingon, Pusseldrömmar och Skärvor. Alla har spelats i Umeå, de två tidigare på Sagateatern och den senaste på Idun. Här gjorde Carl-Einar Häckner succé med minnesvärda nummer i varietén La Clique. Han tilldelades 2011 Karl-Gerhard-stipendiet och utsågs 2013 till årets Karamelodiktstipendiat.

Pressklipp
Det kändes som att mitt hjärta slets ur bröstet - ETC

Visst har vi sett det förut. Men det spelar ingen roll. Carl-Einar Häckners nya föreställning är roligast i Göteborg just nu - Göteborgsposten

När 6 oktober