Hairy Tales

Okammad humor

Med en stor dos fysisk komik, böjliga kroppar och lurviga kreationer är ”Hairy Tales” en uppdaterad clownföreställning fullproppad med hårig satir.

Det handlar om huvudhår och kroppsbehåring – rakat, vildvuxet, färgat och förlorat. Genom att sätta samhällets hårnormer under lupp skapar kollektivet Mighty Performing Arts Collective, eller M.P.A.C, en komisk show i gränslandet mellan teater, cirkus och performance.

Hairy Tales ställer frågor om ett av våra kroppsliga tabun i ett collage av brokiga scener. Under en maxad show möter vi allt från Chewbacca med dragspel till akrobater i tighta trikåer och karaktärer med omöjliga håruppsättningar och utväxter. Räkna med en överdos okammad humor när denna feministiska punkcirkus tar scenen i besittning.

M.P.A.C består av Jenny Soddu, Karin Svensson, Kajsa Englund och Camilla Rud som träffades för första gången som studenter på Stockholms dramatiska högskola. Hairy Tales är nycirkuskompaniets första gemensamma produktion. Med punkmusiken som ledstjärna gör de scenkonst på sitt eget sätt, och använder clownen för att nå dit. Humorn är deras drivkraft. Leken är central.

– Vi ser clownen som samhällets sanningssägare, anarkisten. Den som får säga att kungen är naken. Vi vill vrida på normer och visa att en annan värld är möjlig. Hår kan också vara väldigt roligt och det är det vi undersöker, säger Camilla Rud.

Hairy Tales hade urpremiär 2016. Samma höst tilldelas showen priset Expect the unexpected på Stockholm Fringe Festival och har sedan dess spelats på bland annat Lund Comedy Festival och nycirkusfestivalen Dynamo i Danmark. Hösten 2017 hade föreställningen nypremiär på Teater Tribunalen i Stockholm där den spelades för utsålda hus.

Pressklipp
Överraskar med en nyskapande och högst okammad satir... Det är lustfyllt och väldigt kul, snyggt och oerhört smart tänkt och gjort. Barometern

Kroppshår när det är som bäst. Östra Småland

Hairy Tales är i allra högsta grad den feministiska punkcirkus den ger sig ut att vara. Punkens oborstade röj bland hårrötterna. De fyra artisterna gräver alla hårnormens grav. Det är störigt, slafsigt, stolt och väldigt mycket humor… Kultursidan / Norrköping 2018

Åskådarskolan

Direkt efter föreställningen blir det ett öppet eftersamtal för de som önskar delta. Umeå Teaterförening bjuder på kaffe. Teaterkritiker Ylva Lagercrantz Spindler, representanter från uppsättningen och publiken diskuterar det verk vi just har sett. Läs mer om Åskådarskolan här.

När 10 november

16 nov – 29 dec

Mammas Nya Kille - firar jul på måfå

23 nov