Hot Brown Honey

Smash Hit från Australien

De har tagit världen med storm och vägrar be om ursäkt för det. Hot Brown Honey går på knock med sin högoktaniga kabaré som sticker hål på förutfattade meningar och svärmar för jämlikhet.

Det fullkomligt exploderar på scenen när det australiensiska kollektivet bakom Hot Brown Honey avväpnar ojämlikheter, krossar stereotyper och peppar till förändring med sin girlpower. Här blandas burlesk, hiphop, cirkus, dans och musik med bländande humor i en totalt kompromisslös show som håller publiken i ett kärleksfullt järngrepp.

Från sin disco-tron håller drottning MC Busty Beatz i festen och fyrar av feministiska sanningar mellan akterna. Blixtrande underhållning levereras med politiskt sting av de sex ”Honeys” som med samlad kraft attackerar makten.

Föreställningen hade premiär 2015 på Adelaide Fringe Festival och har sedan dess hunnit bli en världssuccé. Med humor som kraftfullt vapen greppar showen tag i komplexa och omdiskuterade frågor som kolonialisering, rasstereotyper och vita privilegier.

Den kvinnliga ensemblen bakom Hot Brown Honey använder effektivt sina egna erfarenheter för att vända upp och ner på patriarkatet och utmana dess gränser. Eller som de själva säger: ”The Honeys will make you laugh until you cry, clap until your hands bleed and shake every part of what your mama gave you. Fighting the power never tasted so sweet!”

Hot Brown Honey har hyllats av publiken, rosats av kritikerna och mångfaldigt prisbelönats. Föreställningen har spelats för utsålda hus på scener som operahuset i Sydney, Edinburgh Festival Fringe och Brisbane Festival. Nu kommer de äntligen till Sverige och Umeå!

Showen spelas på engelska och rekommenderas från 16 år.

PRESSKLIPP

Wow wow wow WOW! This show is fullpower female kick-ass gold. Theatre Press

...brilliant mashup of music, dance and burlesque, all the while challenging your perceptions of gender, colour and privilege. Rip it Up

Hot Brown Honey is an unapologetically political and uncompromisingly entertaining party of a show. Great Scott Media