Senaste om Covid-restriktionerna

Avstånd mellan publiksällskap vid fler än 20 deltagare

Onsdag 12 januari skärps restriktionerna ytterligare för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Vid arrangemang med över 20 deltagare införs begränsningar på sällskap om max 8 personer/sällskap och krav på distansering om 1 meter mellan sällskapen. Detta utöver vaccinationsbevis.

Vi fortsätter att följa restriktionerna och anpassar våra arrangemang för att kunna genomföra dem. Som biljettköpare till våra arrangemang kommer du att kontaktas gällande hur detta påverkar dig och som vanligt så mailar vi någon dag innan besöket med senaste infon inför föreställningen.

Så funkar det med vaccinationsbevis

Ett giltigt vaccinationsbevis får den som har tagit två doser vaccin. Beviset tillsammans med legitimation gör att du kan besöka arrangemanget. Undantag ges för personer som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig och har intyg för det. Du kan antingen ha med dig vaccinationsbeviset i din smartphone eller ha med dig en pappersutskrift.

Kontroll av vaccinationsbevis på ett arrangemang:

- Ladda ned ditt vaccinationsbevis på www.covidbevis.se (mobilt Bank-ID krävs).
- Kontrollera att ditt vaccinationsbevis är giltigt över föreställningsdatumet (både utskrivet och digitalt vaccinationsbevis är giltigt).
- Vad redo att visa ID-kort/legitimation i samband med uppvisandet av vaccinationsbeviset.
- Kom i god tid! Insläppet kan eventuellt ta lite längre tid, så se till att vara på plats i god tid innan föreställningen börjar för en smidig inpassering.

Tips/att tänka på utifrån våra erfarenheter av kontrollerna hittills:

- Se till att ha med legitimation/ID-handling, det krävs tillsammans med vaccinationsbeviset för att släppas in på arrangemanget.
Vaccinationsbeviset fungerar först 14 dagar efter din andra vaccindos. Det går att ladda hem tidigare än så men kommer då flagga som ogiltigt vid kontrollen.
- Vaccinationskortet du fått när du vaccinerat dig är inte samma sak som vaccinationsbevis. Skaffa vaccinationsbevis här.
Se till så att ditt vaccinationsbevis inte gått ut, det går fort att ladda hem ett nytt om du har mobilt bank-id, men det skönt att slippa göra det medan du står i kön.
- Ha både vaccinationsbeviset och legitimation framme och redo när du kommer till insläppet så minskar vi kötiden.
- Om du vaccinerat dig i ett annat land än Sverige är det därifrån du behöver hämta ditt vaccinationsbevis. För att ett utländskt vaccinationsbevis ska vara giltigt i Sverige måste landet vara anslutet till EU Digital Covid Certificate Infrastructure. Se: EU:s digitala covidintyg
- Vi rekommenderar alla som är 15-17 år att ta med ID-handling/legitimation. Vaccinationsbevis behövs inte för besökare under 18 år, men vi behöver kunna kontrollera att besökaren i så fall faktiskt är under 18 år.

5 feb

Chotto Xenos

Opera (live) på bio - Ariadne på Naxos

14 – 15 mar

Lunch- / middagsteater - Dansa Rennie!

Hitta hem

Opera (live) på bio - Lucia di Lammermoor

16 – 24 sep

Sällskapsresa till Golgata