ÆDNAN - INSTÄLLT

Samiskt släktepos om tre generationers kvinnor

Ristin, Lise, Sandra. Tvångsförflyttningarna, nomadskolorna, Girjas. När Linnea Axelssons lyriska epos Ædnan blir teater finns Lene Cecilia Sparrok från Sameblod med på scenen.

Förvägrat land, mark som ätits av gruvan eller dränkts av vattenkraft. Språk som tigits ihjäl. I Aednan berättar Linnea Axelsson vad hon kallat för en känslornas historia i lyrisk form. Ett diktverk som fått omdömen som ordknapp och nästan kosmisk och fick Augustpriset 2018. Nu blir den också till teater i samarbete mellan Giron Sámi Teáhter och Riksteatern.

Ædnan är ett mäktigt epos som spänner över nästan 120 år av samernas moderna historia, säger regissören Malin Stenberg. Titeln Ædnan är ett nordsamiskt ord för landet eller marken som också ligger nära "Ædno" – älven och "Ædni" – modern. Tre generationer av kvinnor berättar om tvångsförflyttningarna, nomadskolorna, det förlorade språket men också en nyvunnen stolthet över sitt ursprung. Den såriga samiska historien är också en nutida historia som fortfarande skrivs i rättegångssalar  som nyligen Girjasdomen.

Sex skådespelare skildrar ett rikt persongalleri när Ædnan blir till teater i ett samspel mellan språk, koreografi och musik. En av skådespelarna är Lene Cecilia Sparrok som med sin skådespelardebut fick sitt stora genombrott i Amanda Kernells film Sameblod. Rollprestationen gav henne en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll och pris för Bästa kvinnliga skådespelare på filmfestivalerna i Seattle och Tokyo.

Linnea Axelsson bodde som liten i Porjus där den samiska kulturen fanns överallt, men efter flytten till Norsjö i åttaårsåldern blev hennes kultur mer av en familjeangelägenhet. Det var när hon som vuxen under en period bodde i Robertsfors som Ædnan kom till henne i bilder av tysta, sorgsna ansikten. Allt börjar när Ristin föder tvillingarna Aslat och Nila, fortsätter med dottern Lise som längtar hem från nomadskolan och landar i dotterdottern Sandra som återtar sitt samiska ursprung och språk – men saknar dialekten.

Jag vill ge en visuellt stark upplevelse men också ett brännande innehåll som kräver en hel del eftertanke, säger Malin Stenberg.

När 27 – 28 november

Var Studion, UFH och Ersboda FH

Genre Föreställning, Teater

Längd ca 1 h, 30 min