1900 – En audiovisuell föreställning

Utrustad med gammalmodig inspelningsutrustning och ett oslagbart sinne för minimalistiska melodier skapade Christian Gabel temaalbumet 1900 om det våldsamma 1900-talet. Skivan följdes upp av albumet Tekno som också den använde collage av ljud och melodier fångade med analoga rullbandspelare för att skapa en helt egen värld.

1900-projektet har blivit en osannolik framgångssaga där många människor tagit musiken till sina hjärtan och låten Den minsta av segrar har rent av blivit lite av en hit som flitigt förekommit i olika TV-program.

Men en riktig succé blev 1900 först när Christian Gabel tog steget att sätta upp en scenversion av den värld som ryms på de båda albumen. Tillsammans med en samling välrenommerade multiinstrumentalister och makalösa videoprojektioner framförde Gabel för första gången musiken under en serie kvällar på Orionteatern i Stockholm. Publiken upplevde en audiovisuell helhetsupplevelse som förflyttade åskådaren till en plats av svunnen tid och minnen av saker som aldrig ägt rum.

Responsen lät inte vänta på sig. Såväl publik som kritiker tog föreställningen till sina hjärtan. Toppbetyg delades ut i pressen:

”Kanske är det strömningstjänsternas musikaliska överflöd och den digitala tillvarons känsla av förgänglighet som skapar ett så starkt sug efter en analog helhetsupplevelse som denna.” – 5/5 Dagens Nyheter

”Efter konserten blir jag kvar i stolen med en konstig, Twin Peaks-aktig, känsla i hela kroppen - jag känner mig både upprymd och förvirrad, vad var det som just hände? Och kan man verkligen rysa av välbehag och förundran i 90 minuter? Jo, det kan man tydligen” - 6/6 Gaffa

Christian Gabel är musiker och producent som till vardags spelar i Bob Hund. Han har även ingått i Thåströms band och turnerat med Annika Norlin i Hello Saferide.

När 17 december

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Konsert, Musik

Längd ca 75 minuter

Arrangör Umeå Teaterförening, Kulturförening Humlan, Väven och Ersboda Folkets hus

Av och med Christian Gabel
1900-bandet Lisa Nordström, Andreas Söderström, Frida Johansson, Per Eklund och Pelle Ossler.
Scenograf Mats Sahlström
Videokonstnär Linus Johansson