20 år med mig – Özz Nûjen - INSTÄLLT

Omtalad, frispråkig och grymt rolig

Nu firar en av Sveriges skarpaste och roligaste komiker 20 år på standupscenen. En exklusiv Jubileumsshow som du inte vill missa.

Özz Nûjens standup-succéer har setts och älskats runt om i landet och i denna show bjuder han på nyskrivet material blandat med sina bästa rutiner. Han berättar om sina sämsta gig, pinsammaste stunder och vad som gör ett skämt till att ena dagen bli så roligt att publiken skrattar så snoret rinner till att nästa dag falla platt. Vad händer då i rummet och i Özz huvud?

Özz Nûjen har i tjugo år haft stor betydelse för utvecklingen av svensk standup. Han är förmodligen också Sveriges enda standupkomiker som medverkat i två franska storfilmer, spelat Puck i Shakespeare Midsommarnattsdröm och Carlsson i Strindbergs Hemsöborna. I Umeå minns vi honom från Dario Fos monolog Mistero Buffo, den egna Dålig stämning och en rad samarbeten med humorkollegan Måns Möller.

Med sitt oefterhärmliga sätt kommer Özz nu att avslöja saker om sig själv, sina kollegor och standup-branschen. Allt kan hända, från Jan Guillou till Greta Thunberg, från sitt favoritlag AIK till vandrande pinnar och religiösa fanatiker.

När 14 maj

Lunch- / middagsteater - Gunnar Eklund: Huset

12 – 14 maj

Klungan - Toppa jaget