Alice i underlandet

Alice gör revolt mot Underlandet

En döv antihjälte som gör revolt mot Underlandets surrealistiska regelverk. En visuell bomb och en fest för ögat. Hos Riksteatern Crea blir Alice en rebell som kämpar för sitt språk och sin identitet. För alla – stora som små, döva som hörande.

Charlie Åström har länge drömt om att sätta upp sin version av Lewis Carolls klassiker Alice i Underlandet och i vår blir det verklighet på Riksteatern Crea, tidigare Tyst Teater. Där har flickan Alice just börjat på en dövskola där teckenspråk är förbjudet och barnen tvingas tala oralt. Men en dag springer en kanin förbi, Alice faller ner i det berömda kaninhålet och där nere möter hon en värld av skruvade karaktärer: Den stränga och pompösa Hjärter Dam som styr Underlandet med järnhand, den underliga Hattmakaren och en smågalen katt.

På 1940-talet blev Charlie Åströms mamma, som ung, döv flicka placerad på ett flickskoleinternat där det var förbjudet att använda teckenspråk. Det är en erfarenhet han delar med ensemblens enda hörande skådespelare, Elisabeth Wernesjö vars mamma sattes på ett tåg mot samma skola.

– Tåget var liksom kaninhålet. Sen kom hon fram till det här underlandet och en värld hon inte förstod över huvud taget. Hon blev bortskickad från familj, hem och trygghet, säger Elisabeth Wernesjö.

Föreställningen spelas för både hörande och döva på svenskt teckenspråk med integrerat svenskt tal. Charlie Åström, som i grunden är scenograf och ljussättare, ser en rolig och visuell föreställning framför sig:

– Den utspelar sig i den här enormt surrealistiska galna världen. På det viset tänker jag att det ska bli en fest för ögat, en riktigt visuell bomb ska det bli, säger han.

Recension:
Riksteatern Creas "Alice i Underlandet på teckenspråk blir till ren poesi - DN​

Spelas på svenskt teckenspråk och med svenskt tal integrerat på scen.

Fribiljetter kan bokas online eller hämtas från Kulturreceptionen på Väven, max 4 per bokning.

När 20 mars

Var Vävenscenen

Pris 0 kr

Åldersgräns 8 år

Genre Barn, Familj, Föreställning, Teater

Längd ca 70 min

Arrangör Umeå Teaterförening, Stadsbiblioteket, Teckenspråklig verksamhet Luleå stift, Umeå Teckenspråksförening. Ingår i Barnens Littfest.

Efter en idé av Charlie Åström

Manus, regi, ljusdesign: Charlie Åström

Scenografi: Alexei Svetlov
Kostymdesigner: Lars Otterstedt