Any attempt will end in crushed bodies and shattered bones - Jan Martens

En 16-åring, en 69-åring, däremellan en mångfald av kroppar och danserfarenhet.

När polarisering kryper fram ur alla samhällets vrår, försöker 17 dansare från olika generationer att se varandra på riktigt, bortom stereotyper och sociala dogmer. En föreställning om kraften i att inte anpassa sig till vad andra tycker och gör, till ett musikaliskt soundtrack av protestsånger från olika tidsepoker.

Redan i början av 2020 var de här och repeterade på Norrlandsoperan. Totalt rymmer any attempt will end in crushed bodies and shattered bones 17 dansare från olika generationer, olika danstekniker och bakgrunder som alla söker sitt unika uttryck. Hur ger man de andra dansarna i föreställningen utrymme medan man själv letar efter sin egen unika plats och röst på scenen?

Om kraften som ligger i att inte anpassa sig
I den tid när polarisering kryper fram ur alla samhällets vrår och vinklar, försöker gruppen se varandra på riktigt, bortom stereotyper och sociala dogmer. Att få vara sig själv, i en grupp men utan att stjäla sin meddansares rampljus och med en önska att bli sitt bästa jag. Går dessa två att förena? Ja, säger Jan Martens. Genom att ge varandra nödvändigt utrymme, omfamna olikheter och genom att använda scenutrymmet och föreställningen som en ideologisk försökskanin. En föreställning om kraften som ligger i att inte anpassa sig till vad andra tycker och gör.

Experimentet får och tar stöd i ett musikaliskt soundtrack av protestsånger från olika tidsepoker – från Henryk Górecki via Max Roach & Abbey Lincoln till Kae Tempest.

Återkommande på Norrlandsoperan
Belgiska Jan Martens har tidigare gästspelat vid tre tillfällen på Norrlandsoperan. Under kulturhuvudstadsåret och Spring Forward-festivalen 2014 gästade han Norrlandsoperan med den hyllade The dog days are over. År 2017 med den intima Sweat baby sweat och sist men inte minst 2022 med solot Elisabeth gets her way där han själv dansade på Stora scenen.

Jan Martens
Jan Martens (°1984, Belgien) Koreografen och dansaren Jan Martens har arbetat som dansare i flera belgiska kompanier däribland United-C och Ann Van den Broek. Han utexaminerades från Artesis Conservatory for Dance i Antwerpen 2006 och är sedan 2009 även verksam som koreograf med ett flertal internationella succéer bakom sig. Senast i Elisabeth gets her way och SSweat baby sweat. I sitt arbete vill han framhäva skönheten i den mänskliga imperfektionen, snarare än fysisk virtuositet.

Martens är sedan 2017 creative associate vid deSingel international arts campus (Antwerp, BE), fram till 2021. Han är också medgrundare av den koreografiska plattformen GRIP.

I samarbete med Dance On Ensemble

Högspänning

Norrdans - Midnight Oil

Kärlekens historia