BLKDOG - Botis Seva

Om att slå sig in i vuxenvärlden

BLKDOG är en resa in i psykets allra mörkaste rum. En djupdykning i ett inre slagfält och den hopplöshet och rädsla en ung person erfar inför mötet med vuxenlivet. Skrämmande och kraftfullt låter Botis Seva publiken drabbas av sin knivskarpa koreografi och grymma dansare.

Botis Seva är namnet på allas läppar, ett nytt namn på den brittiska stjärnhimlen. Med djärva rörelser och en rå framtoning blandar han hiphop med samtida dans. Tillsammans med sitt kompani Far From the Norm har han gjort sig känd för sin nyskapande koreografi och många menar att han pekar väg för en ny form av samtida dans.

BLKDOG gestaltar den ultimata jakten på acceptans där dansarna iklädda (skyddande? döljande?) vadderade huvor, rycker runt scenen med en robotlik tajming och hisnande exakthet. Påeggade av Torben Lars Sylvests bultande musik verkar de digitalt manipulerade, fast i plötsliga stillbilder eller fångade i en snabbspolningseffekt.

BLKDOG är ett spännande arbete om förtvivlan – känslomässigt rörande och med känslomässiga rörelser imponerar Far From the Norm när de inleder en helt ny era av dans.

När 12 oktober

Var Black Box, Norrlandsoperan

Genre Dans

Längd 1 timme och 5 minuter