Britt-Marie var här - INSTÄLLT

Marianne Mörck är Britt-Marie

Hon har inte haft ett jobb på 40 år. Nu blir hon fritidsledare och fotbollstränare i det lilla samhället Borg. Britt-Marie var här är en varm och humoristisk kärlekshistoria med Marianne Mörck i alla roller.

Britt-Marie är 63 år. I 40 år har hon putsat fönster, städat lägenheten, ordnat med balkongen, handlat och lagat mat. Hon har tvättat kläder, även skjortor som luktar parfym. Kort sagt allt det där som förvandlar en bostad till ett hem. Hon har läst sagor för maken Kents varannanveckasbarn och skött allt klanderfritt.

Hon har också försökt få omgivningen att sköta sig klanderfritt, med varierande resultat. Och ändå befinner hon sig en tidig morgon på Arbetsförmedlingen för att några dagar senare påbörja ett jobb på den nedläggningshotade fritidsgården i det lilla samhället Borg. Utan ring på fingret.

Fredrik Backmans roman Britt-Marie var här utkom 2014, Tuva Novotnys filmatisering med Pernilla August i huvudrollen kom 2019 och nu är det dags för Marianne Mörck att ta med Britt-Marie ut på turné mellan landets scener.

Hon gör alla rollerna i denna kärlekshistoria om en kvinna som väntat ett helt liv på att hennes eget ska börja. Och så börjar det i det lilla samhället Borg. Det snällaste man kan säga om Borg är att det ligger vid en väg, har ett fotbollslag och en pizzeria. I jobbet på fritidsgården ingår det också att träna det lokala fotbollslaget. Britt-Marie hatar fotboll.

Marianne Mörck har under sin långa karriär gjort ett otal roller både inom opera och talteater och även haft många regiuppdrag. På senare år har hon bland annat synts på tv i Bonusfamiljen och i Stjärnorna på slottet och som SVTs julvärd 2019.

När hon går in i rollen som Britt-Marie är det Umeåfödda Eva Dahlman som står för regin. Dahlman har de senaste åren bland annat regisserat en egen bearbetning av Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande på Scalateatern och Sven-Bertil Taube och Krister Henriksson i Påklädaren på Dramaten.

När 3 maj

Lunch- / middagsteater - Gunnar Eklund: Huset

12 – 14 maj

Klungan - Toppa jaget