Cabraqimera – Catarina Miranda

Rullskridskor och neon!

Fyra portugisiska dansare utmanar både vår fysiska och vår teknologiska samtid genom att åka rullskridskor medan neonljus och specialeffekter accelererar tidens gång. Det blir en svindlande upplevelse av ”här och nu”, där tekniken samtidigt tar oss med till helt nya dimensioner och dansarna öppnar dörren till fantasi och fiktion. Kanske är det en kommentar till dagens höghastighetsvärld, eller bara en fartfyllt färgstark feelgood-föreställning.

En föreställning mellan vakenhet och REM-sömn
I föreställningen Cabraqimera använder koreografen Catarina Miranda en kombination av dans, scenografi och ljus för att göra scenen till en plats där vi kan förstå nuet. I sitt arbete använder hon bildspråk och dramatisk inspiration från de så kallade ”hypnagogiska hallucinationerna” – kognitiva förändringar och syner som sker under övergångarna mellan vakenhet och REM-sömn.

Om Catarina Miranda
Catarina Miranda (född i Portugal, 1982) är en konstnär som arbetar med språk som fångar upp bild, rörelse, röst, scenografi och ljus, närmar sig kroppen som ett kärl för omvandling och förmedling av hypnagogiska tillstånd, såväl som för gester och procedurer av nutidens viscerala samvete. Miranda har bland annat skapat verken; CABRAQIMERA, POROMECHANICS, DREAM IS THE DREAMER och BOCA MURALHA. Hon har presenterat sitt arbete på arenor som Palais de Tokyo (Fr), Centre Pompidou (Fr), Serralves Museum (Pt), Calouste Gulbenkian Foundation (Pt), RIVOLI Municipal Theatre (Pt), DanceBox (Kobe, Japan) och i mellan festivalerna DDD (Pt), Pays de Danses (Liège, Be), Mindelact (Kap Verde), Short Theatre Rome (It), Materiais Diversos (Pt), Africologne (De).Miranda har avslutat Master on Choreography EXERCE vid ICI-CCN Montpellier/Frankrike, och studerar i NOH Theatre vid TTT-programmet i Kyoto. Hon tog examen i bildkonst vid Fine Arts School vid Portos universitet/PT.

Föreställningen rekommenderas från 10 år.

Älskar du dans och vill veta mer om allt vi erbjuder under dansvåren 2023! Då är du varmt välkommen till dansmingel!
Vårens danssäsong startar med rullskridskor och neon på Stora scenen då koreograf Catarina Miranda kommer till Umeå med fyra portugisiska dansare och den färgstarka föreställningen Cabraqimera. I samband med det bjuder vi in till dansmingel och säsongsstart!
Från kl 18 skålar vi in vårsäsongen med (alkoholfria) bubblor, bjuder på dansiga överraskningar och introduktion till vårens program i foajén.
Kom och mingla med andra dansälskare och oss på dansavdelningen!
Efter minglet presenterar vi föreställningen Cabraqimera av Catarina Miranda på Stora scenen. Välkomna!
Fri entré.

När 27 januari

Var Stora scenen, Norrlandsoperan

Åldersgräns Rekommenderas från 10 år

Genre Dans

Längd 55 min

Arrangör Norrlandsoperan i samarbete med Umeå Teaterförening

Konstnärlig ledning: Catarina Miranda
Performance och koreografiska medskapare: Duarte Valadares, Francisca Pinto, Lewis Seivwright, Madalena Brandão Pereira
Ljusdesign/ljusteknik: Letícia Skrycky
Ljudkomposition: Lechuga Zafiro
Ljuddesign/ljudteknik: José Arantes
Kostym: Simão Bolívar
Dramaturgiskt stöd: Cristina Planas Leitão (TMP)
Producent: Vanda Cerejo
Produktion: Materiais Diversos

5 feb – 16 jun

Andra person singular

7 feb

SLICK

14 – 15 feb

Lunch- och middagsteater - Frida Uhl

22 feb

Det är synd om män i skor

24 feb

#jeanne

Opera på bio - Rosenkavaljeren

Out of Chaos - Gravity & Other Myths

Titta pappa, en död cirkus!

Ödeläggaren

Sylph – Halla Ólafsdóttir