Chotto Xenos

Familjeföreställning i första världskrigets kaos

Samtliga biljettintäkter från föreställningen går till Unicefs insamling för barnen i Ukraina.

Hur börjar krig? Och på vilket sätt slutar det? Det beror på vem som berättar historien.

Akram Khan Company sågs senast på Norrlandsoperan 2017 med den magiska dansteatern Chotto Desh. Nu är de tillbaka med Chotto Xenos – ett fantasifullt mästerverk som riktar sig till såväl barn som vuxna. Handlingen förlagd mitt i första världskrigets leriga skyttegravar.

Chotto Xenos är en mans berättelse om sitt deltagande i första världskriget. Om krigsföringens kakofoni med krutluktande dimmor, avfyrade kanoner och explosioner som får luften att skaka. En föreställning om krigets fruktansvärda natur; ödeläggelse av mänskligheten, rädslan och paniken samt det obevekliga bruset och kaoset.

Chotto Xenos är en fängslande dansföreställning  som tar publiken tillbaka i tiden och utforskar de bortglömda historierna om kolonialsoldaters liv och öden under första världskriget – en tyst och rörande hyllning till de 100 000-tals soldater som omkom och aldrig återvände hem. Historien gestaltas av en graciös och atletisk dansare som med tydlig och lättolkad koreografi bemästrar detta tunga tema med lätthet och humor. I en kuliss bestående av rörliga projektioner interagerar dansaren med de tredimensionella bilderna och skapar en stark, poetisk och visuell dansföreställning.

Introduktion kl 14.30 i Bistron

När 12 mars

Var Black Box, Norrlandsoperan

Åldersgräns Från 10 år