De oroliga

Linn Ullmans succé i regi av Pernilla August

Mamma, pappa, barn. De oroliga är en lika specifik som allmängiltig berättelse om våra närmaste, men kanske också svåraste, relationer. Pernilla August har gjort hyllad teater av romanen.

En pappa, en dotter, en bandspelare. Målet, en gemensam bok. Men ålderdomen vill annat, samtalen blir oförutsägbara och splittrade. I Linn Ullmans uppmärksammade roman De oroliga från 2015 finns ett barn som vill växa upp genast och två föräldrar som vill vara barn. Det blir ingen gemensam bok, istället en roman om minnen, glömska och alla historier som utgör ett liv.

Linn Ullman är det nionde och yngsta av Ingmar Bergmans barn med flera olika mödrar. Liv Ullman är hennes mamma. Hon har många syskon, men känner dem inte och får vara på Fårö på sommarloven. Föräldrarna är världsberömda och framgångsrika, men framgången har ett pris när en efterlängtad närvaro alltför ofta blir till frånvaro. I skrivandet av romanen söker Linn Ullman efter sig själv genom sina föräldrar. Varför ville de ha ett barn, varför ville de ha henne? Hur tänkte de sig mamma-pappa-barn-leken?

Regissören Pernilla August, också hon skilsmässobarn, sträckläste romanen direkt när den kom ut och blev oerhört fascinerad: – Jag är också en liten fågelunge som längtar efter en mamma och en pappa som ska funka tillsammans, säger hon. Romanen har dramatiserats av Karen-Maria Bille till en pjäs med tre kvinnoroller. Marika Lindström spelar Ingmar Bergman, Rebecka Hemse Flickan och Liv Ullman som vid premiären spelades av Ingela Olsson.

Tre kvinnor i olika åldrar, iklädda randiga pyjamasar, på en trappa som gömmer byrålådor fyllda av minnen. Pernilla August, som också hon arbetat med Bergman, är både skådespelare och regissör. Hon har bland annat regisserat filmer som Svinalängorna (2010) och Den allvarsamma leken (2016) liksom den danska tv-serien Arvingarna som visats på SVT. De oroliga är hennes debut som teaterregissör. – Jag har längtat efter och känt att det är dags att jag ska tillbaka till teatern, säger hon. Pjäsen hade premiär på Dramaten i november 2018 och går nu i höst ut på turné med Riksteatern.

När 10 – 11 december

Live på bio - Akhnaten

24 nov

Samuel Ljungblahd and The Red Kettle Masschoir