Det är synd om män i skor

Det är synd om (män)niskan

Två män. En kokplatta. Några ägg. Vad kan gå fel? ”Det är synd om män i skor” är en galghumoristisk föreställning om ensamhet och sårbarhet, sprungen ur både frustration och leklust.

Maurits försöker hålla ihop, men sprängs snart inifrån. Kent har god koll på lufttryck och undertryck, men varför blir trycket över bröstet bara värre? Inför studiecirkeln för ensamhushåll har de två norrländska karlarna laddat med ägg och annat matnyttigt, för ikväll ska de bjuda publiken på det bästa receptet på äggröra. Men ju mer de vispar, desto mer rörs minnen och känslor upp. Det som skulle vara lättlagat blir svårsmält: deras skal spricker, innandömen rinner ut och allt blandas till en smet av förlorade drömmar och nya perspektiv.

Umeåpubliken har redan fått träffa Kent och Maurits under hela fyra lunch- och middagsföreställningar. Nu får vi ännu en chans att se Charlotte Lindmark och Mia Westin, som tidigare gjort succé med sin bejublade föreställning om vaginan, ”dra ner brallorna på sina inre män”. Precis som i UNDER [är jag] BAR ligger komiken och den genomträngande blicken inbäddade i kärlek och respekt.

På scenen tar duon sig an svåra ämnen med knivskarp humor, gestaltade genom karaktärer som beskrivs som både absurda och älskvärda i all sin vardaglighet. Mia Westin förvandlar sig denna gång till Maurits, folkskollärare från Gnarp. Charlotte Lindmark transformeras till Kent, tornedalsk vaktmästare. Genom att gå en bit i Kent och Maurits alltför trånga skor utforskar de frågor om manlighet, undertryckta känslor och förlamande ensamhet – och vi är inbjudna!

När 22 februari

Var Vävenscenen