Dödsdansen

En storm drar in – föreställningen kan börja

Alice och Edgar är varandras fångvaktare, isolerade på äktenskapets befästningsö. Släktingen Kurt bryter dödläget och 25 års bitterhet briserar. Västerbottensteatern ger Strindbergs kammarspel ”Dödsdansen” i en tolkning du garanterat aldrig sett förut.

I ett fästningstorn ute på en ö haglar gliringar och elakheter genom luften. Det gifta paret Edgar och Alice lever i bitterhet och besvikelse i ett sedan länge stelnat äktenskap, där båda försakat sina drömmar och lägger skulden på den andra. En stackars släkting – Kurt – kommer på besök och hamnar i skottlinjen. En storm drar in. Dödsdansen kan börja.

När skådespelaren, clownen och regissören Camilla Persson sätter tänderna i Strindbergs kammarspel Dödsdansen utplånas gränserna mellan skratt och förfäran. Genom att låta det gestaltas av tre teaterclowner sätter hon nytt ljus på det klassiska triangeldramat. Djupaste svärta blandas med bjärta färger. Och där, någonstans mitt i stormen, får vi syn på oss själva och dråpligheten i våra kärleks- och relationssträvanden.

På scenen står Västerbottensteaterns skådespelare Niklas Larsson Lirell, Andreas Anterot och Malin Vispe, en trio som utlovar vältajmad fysisk komedi. Anterot sågs senast här i Umeå i höstens publiksuccé Jernbanan. Regissören Camilla Persson driver även teatergruppen Dotterbolaget, kända för förstklassig clown- och maskteater. Tillsammans bäddar teamet för galghumor extra allt. Ett utmärkt tillfälle att skratta åt allas våra tillkortakommanden, och åt några som förhoppningsvis har det mycket, mycket värre.

PREMIÄR 28 februari!

Dödsdansen x 2

August Strindbergs Dödsdansen är ett av hans bittraste verk, men det rymmer samtidigt storartad humor och tidlösa reflektioner över de mänskliga relationernas villkor. Kanske är det därför den alltjämt ges i nya, frimodiga uppsättningar? Dödsdansen blir en skrattspegel där ständigt nya vinklar uppenbarar sig. I vår ger Umeå Teaterförening publiken chansen att se två tolkningar som båda tar fasta på det roliga och filosofiska i Strindbergs odödliga pjäs, men på helt olika sätt. Två radikalt olika föreställningar med samma namn, som utmanar, speglar och fördjupar varandra.

Roligare att dansa två! Se båda föreställningarna – med kombibiljett.

Ta tåget till Dödsdansen

Vi har just nu ett erbjudande där du kan få rabatterad teaterbiljett till Dödsdansen och rabatterad tågbiljett med Norrtåg. Du får 15 % rabatt på både tåg och teater och det är giltigt för alla som bokar både en tågresa och en teaterbiljett. Detta är ett unikt erbjudande som gäller för succéföreställningen Dödsdansen, när den spelas i Umeå mellan den 28/2 till 3/3.

Detta är ett samarbete mellan Umeå Teaterförening, Norrtåg och Västerbottensteatern. Vi vill i detta samarbete främja tågresa som ett bra miljömässigt alternativ för den teatersugne, då faktum är att ett gram koldioxidutsläpp tar dig 30 mil med tåg, medan motsvarande utsläpp med bil endast tar dig 16 meter. Vi vill också i detta samarbete kunna locka besökare från fler orter till våra föreställningar.

Vi vill poängtera att erbjudandet enbart gäller för den uppsättningen av Dödsdansen som spelas av Västerbottensteatern och inte versionen som spelas av Strindbergs Intima teater.

Du får 15 % rabatt på det pris som du skulle ha betalat som både medlem, ickemedlem, ungdom eller studerande.

Du bokar din tågbiljett här.

När 27 februari – 11 april

Högspänning

Norrdans - Midnight Oil

Kärlekens historia