Domedagen - En trallvänlig talkshow - INSTÄLLT

Föreställningen är inställd, men går att ses digitalt här:

Naturskildraren Martin Emtenäs och musikern Stefan Sundström är tillbaka! Efter succén med Vi som bor här ger de sig ut på vägarna igen med uppföljaren: en musikalisk show om klimatkris, matjord och mikrober.

Martin Emtenäs och Stefan Sundström fortsätter sin musikaliska mission för miljön. 2017 turnerade de framgångsrikt med den talkshow-inspirerade föreställningen Vi som bor här och nu gör duon en fristående och efterlängtad fortsättning. Precis som senast har de sällskap på scenen av pianisten Birgitta Henriksson.

Domedagen kallas för en feelbad-talkshow där parhästarna Emtenäs och Sundström ger sig i kast med samtidens mest brännande frågor. De rör sig lekfullt och underfundigt mellan fakta och filosofi, mellan vetenskap och humor, där publiken får känna av både klimatångest och framtidshopp.

Stefan Sundström är numera välrotad i den svenska artistmyllan. Han är även en flitig odlare som skrivit flera böcker om hållbarhet och hobbyodling. Förra året gav han ut Stefans lilla svarta: bokashi, biokol och bakterier och fortsätter fröa av sig sina idéer i Domedagen när luppen riktas mot de allra minsta organismerna. Inte minst hur sparsamt duschande kan rädda våra kroppars egna bakterier.

Tv-profilen, journalisten och folkbildaren Martin Emtenäs har programlett flera omtyckta naturprogram som utspelat sig både i Sverige och världen. Han har även skrivit flera naturböcker. Vi som bor här var Riksteaterns första föreställning på temat "Människa och natur", en treårig satsning som berört människans kluvna förhållande till naturen. Med Domedagen knyts säcken ihop. Genom att rikta blicken både bakåt och framåt undersöks vad som hänt sedan sist och hur framtiden kommer att bli. Vi som bor här, hur överlever vi tillsammans?

När 10 maj

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Föreställning, Musik, Musikal, Show, Teater

Längd ca 2 timmar