Elisabeth gets her way

Ett fängslande dansporträtt av en exceptionell musiker.

Kanske har du aldrig hört talas om den polska cembalisten Elisabeth Chojnacka. Det gör inget. När du har sett Jan Martens hyllning till henne, kommer du att förstå var han fick det ifrån. “Hon tog sitt instrument och sin konst på stort allvar, men vågade ändå färglägga utanför linjerna för vad som förväntades, både av hennes instrument och av henne själv som respekterad musiker”, säger koreografen.

Kvällen inleds av konsertpianisten Jonas Olsson, som framför några stycken av samtida och mer klassiska tonsättare:
Betsy Jolas: Auprès
Johann Sebastian Bach: Sarabande ur Partita nr 6
György Ligeti: Hungarian Rock

Elisabeth Chojnacka (1939–2017) bidrog till cembalons återkomst under 1900-talet. Med lätthet och med flera sekler av musikhistoria i fingrarna, förflyttade hon sig själv och sin publik mellan olika register och genrer. Det var delvis hennes förtjänst att en rad samtida tonsättare, däribland Ligeti, Xenakis och Ferrari, valde att skriva nya verk för cembalo, ofta direkt dedikerade till henne.

Danssolot Elisabeth gets her way som Jan Marten skapade 2021, på femtioårsjubileet av hennes banbrytande skiva Clavecin 2000, är en ren hyllning och ett dansat porträtt av den stora musikern. Martens försöker spela sin kropp på samma sätt som Chojnacka spelade sin cembalo. Han rör sig mycket bokstavligt i takt med musiken, vilket ofta är en utmaning, eftersom Chojnacka var en mästerlig rytmiker som sällan gjorde det lätt för sig.

Mellan danser och kostymbyten möter vi musikerns vänner och beundrare i korta klipp och ljudupptagningar. Självklart får vi också se hennes spela live i storformat, med det röda håret som en brinnande buske över tangenterna.

Apropå live har vi också glädjen att erbjuda levande livemusik på scenen den här kvällen. Innan Jan Martens kliver på välkomnar vi konsertpianisten och Norrlandsoperans älskade repetitör, Jonas Olsson, för en kort inledningskonsert med några stycken av samtida och mer klassiska tonsättare.

När 5 februari

Var Stora scenen, Norrlandsoperan