En handelsresandes död

Lennart Jähkel gör drömrollen

Willy Loman sätter sig i bilen en sista gång. Den amerikanska drömmen om framgång blir hans undergång. I huvudrollen: Lennart Jähkel.

Drömmande, högmodig, utbränd är Willy Loman på väg mot undergången. En handelsresande som inte klarar av att packa väskan och ge sig ut på vägarna längre. I hela sitt liv har han strävat efter en ouppnåelig framgång. Hustrun Linda har troget stått vid sin makes sida. Nu står hoppet till sönerna Biff och Happy – eller i alla fall till Biff som har en bakgrund som lovande idrottare. Men inte heller de når upp till drömmarna om evig framgång. Drömmar som visar sig ha dödlig utgång.

Arthur Millers pjäs från 1949 är en av den amerikanska dramatikens verkliga klassiker. Här skärskådar han den amerikanska drömmen där stora framgångar är möjliga för var och en som kämpar tillräckligt hårt. Men vad händer när löftet om framgång inte infrias? När livslögnen kraschar? Willy Loman glider in och ut ur det förflutna, går mellan verklighet och drömmar.

När Teater Västernorrland sätter upp Millers klassiker får den folkkäre skådespelaren Lennart Jähkel, äntligen göra sin drömroll.

– Det är en modern klassiker med fantastiska roller och jag tyckte mycket om pjäsen när jag såg den med Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen. Jag har hoppats få göra den och nu blir det så. Huvudrollen är en figur som man både kan tycka om och ogilla. Den har något djupt mänskligt över sig, säger Lennart Jähkel.

Lennart växte delvis upp i Sundsvall och Timrå och det var här hans teaterbana började. Senast han gästade Teater Västernorrland var år 2000 i Staffan Göthes Temperance. Nu är det en annan Luleådramatiker som står för regin av En handelsresandes död: Rasmus Lindberg.

För Teater Västernorrlands chef Kristoffer Berglund var det självklart att sätta upp En handelsresandes död.

– Jag tycker att det är en av världsdramatikens bästa pjäser. Den har allt! Stora känslor, ett brett persongalleri, familjerelationer, drömmar, magisk realism och förflyttningar i tid och rum. Det här är teater när det är som bäst, säger Kristoffer Berglund.

Föreställningen 14 oktober syntolkas! Anmäl dina biljettönskemål senast 21 september till SRF Västerbotten: 090 - 18 96 33, västerbotten@srf.nu

Recensioner:

Allt Lennart Jähkel har gjort har fört honom till Willy Loman - Expressen

När 13 – 14 oktober

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Teater

Längd 3 tim exkl paus. (Paus)

Arrangör Umeå Teaterförening & ABF

Manus: Arthur Miller
Regi: Rasmus Lindberg
Scenografi/kostym: Stine Martinsen
Medverkande: Lennart Jähkel, Gisela Nilsson, Albin Grenholm, Robert Hannouch, Lars T Johansson, Victor Wigardt, Anders Hennig Öhrström, Ellen Hennig Öhrström m fl
Produktion: Teater Västernorrland

5 feb – 16 jun

Andra person singular

7 feb

SLICK

14 – 15 feb

Lunch- och middagsteater - Frida Uhl

22 feb

Det är synd om män i skor

24 feb

#jeanne

Opera på bio - Rosenkavaljeren

Out of Chaos - Gravity & Other Myths

Titta pappa, en död cirkus!

Ödeläggaren

Sylph – Halla Ólafsdóttir