En kväll med Hasse och Tage

Jacke Sjödin hyllar Hasse & Tage

Det är svårt att överträffa Hasse och Tages storhet. För att hylla sina idoler bjuder showartisten och ordkonstnären Jacke Sjödin in till en kväll bland Stetsonhattar, ölglas, bananer i fickan och ljuva drömmar. En bejublad föreställning tillsammans med Meta Roos, Per Wickström och Mikael Skoglunds trio.

Nästan alla vuxna människor har någon slags relation till Hasse och Tage. Kanske citerar du punkrockare Trindeman Lindeman? Kanske sjunger du "Vad i helvete har dom för sig inne i banken efter tre?" Kanske slänger du då och då ur dig byrådirektör HK Bergdahls klassiska ord "Det var förbanne mej det finaste jag har hört sen jag konfirmerades?" Kanske tvekar du om du ska köpa Aftonbladet eller Expressen? Eller kanske ser du lätt förskräckt på tillvaron och nynnar "Var blev ni av ljuva drömmar om en rimligare jord?"

Själv är underhållaren Jacke Sjödin marinerad i Hasse och Tage. Han satt som förhäxad framför grammofonen på 70-talet och lyssnade på allt från "Ringaren" till "Efter kaffe vill man gärna ha små kvinnor". Helst av allt ville han dyka in i komikerduons värld, göra ett svanhopp rakt ner i grammofonen och stå där på scenen för att håva in publikens skratt och applåder.

Tillsammans med Meta Roos, Per Wickström och Mikael Skoglunds Trio gör nu Jacke Sjödin en djupdykning i Hasse Alfredson och Tage Danielssons gemensamma arkiv. I en hommage till idolerna plockas några russin ur den enorma kaka som utgjorde parets produktion under nära 30 år i toppen av svenskt nöjesliv. Showen En kväll med Hasse & Tage rymmer många pärlor ur sångskatten, många mer eller mindre kända anekdoter och garanterat en hel del överraskningar.

Föreställningen hade urpremiär på Reginateatern i Uppsala september 2018, ett år efter Hasse Alfredsons bortgång, och går där för utsålda hus.

När 1 april

Var Idun, Umeå

Genre Lustspel, Musik, Spex

Längd Ca 2 h & 20 min, inkl paus (Paus)