Föreläsning: Den olydige ambassadören

Han tog ställning för samerna

Ambassadör Lars Norberg/Udtja Lasse, fick ett uppdrag. Men den svenska regeringen tyckte att han gick för långt. En berättelse om hur det kan gå om man följer sitt eget samvete.

En föreläsning med Tomas Bresky. Tomas har en lång bana som reporter och grävande journalist bakom sig. Första gången han träffade Lars Norberg var i Jokkmokk 2013. De hade ett långt samtal och Tomas köpte Lars Norbergs bok: Begrav mitt hjärta i Udtjajaure. Efter att ha läst boken förvånades han att den inte väckt någon större uppmärksamhet. Boken är en svidande kritik mot det svenska samhällets agerande mot samerna i hundratals år.

När Åsa Simma ringde från Samiska teatern och frågade om Bresky kunde tänka sig att skriva en pjäs med Norbergs bok som utgångspunkt, var svaret givet.

Norberg var med på noterna och det blev många samtal hemma hos Lars Norberg under två års tid. Den timide och världsvane diplomaten delade med sig av sin kunskap, både från den samiska världen liksom erfarenheter från internationella uppdrag.

Hans förmåga att se kopplingarna mellan hur olika urfolk behandlas och det uppdrag han fick av regeringen gör att hans gärning måste ses som unik.

Kostnadsfria biljetter hämtas ut i Kulturreceptionen på plan 3 i Väven. Biljett på dörren i mån av plats.

När 29 november

Var Upplev Multisal, plan 4, Väven

Pris 0 kr

Genre Föreläsning