Greatest hittills - Ronny Eriksson

Musik, satir och bekymrad ståupp

Greatest hittills är en musikalisk helkväll med Ronny Erikssons bästa och mest älskade nummer. En ny show kryddad med rykande färska nyheter från Umeå, landet och världen.

Ronny Eriksson är både humorist och humanist. En totalt orädd berättare med ett stort och bultande hjärta. På sitt alldeles egna vis uppmärksammar och genomskådar han orättvisor, maktförhållanden och allmän bullshit.

Tillsammans med vapendragaren och kapellmästare Benneth Fagerlund har Ronny Eriksson gjort fyra bejublade turnéer med Riksteatern. De drar alltid fulla hus. Nu gör den omåttligt populära duon en ny show, Greatest hittills.

- Jag har skrivit några hundra låtar genom åren. Låtar om allt möjligt. Så ALLT är möjligt att den nya föreställningen handlar om, förklarar Ronny Eriksson.

Föreställningen är, precis som det låter, en samling av det hittills allra bästa. Med sylvass satir, varm humor och bekymrad ståupp varvas gamla godingar med nytt material. Som alltid blir det aktualiteter, händelser och reflektioner – lokala och globala.

– Ronny har en förmåga att snappa upp fenomen och företeelser långt före andra ens har noterat dem, jag slutar aldrig att förundras över det, säger Benneth Fagerlund.

Folkkäre Ronny Eriksson slog igenom som en av landets första stå upp-komiker för 30 år sedan. Under hela sin karriär har han lyckats hålla ett järngrepp om sin publik och stenkoll på samtiden. Få slår honom i förmågan att förena humor och glädje med vemod och allvar. Med skrönor och träffsäkra one-liners kombinerar han folklighet och intelligens på ett oöverträffat sätt. Ronny Eriksson är återkommande gäst i Umeå, både som soloartist och med sitt legendariska folkrockband Euskefeurat.

När 19 januari

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Föreställning, Show

Längd ca 2 h, 20 min (Paus)