Hjälp mig inte - En mörk vårdcentralskomedi av och med William Spetz

Annorlunda AW med våra roligaste komiker

Umeås stolthet William Spetz är tillbaka i ny egenskriven föreställning. Ett rappt och tragikomiskt drama om en patient som vill trappa ner på sina antidepressiva. Och en förvirrad läkare som mest är inställd på att det snart är helg. Välkommen till en annorlunda "fest" med två av våra främsta komiker.

Det är fredag. Markus har sökt sig till vårdcentralen i hopp om att trappa ner på sin antidepressiva medicin. I undersökningsrummet möter han den något splittrade allmänläkaren Lennart som utan att tänka motsätter sig Marcus önskan. När läkartiden går mot sitt slut urartar mötet till en bisarr, komisk och komplicerad afterwork. Ett förlopp och en fest för publiken med många oväntade vändningar.

Manuset är fiktivt men berättelsen är inspirerad av personliga erfarenhet både från William Spetz själv och hans närmaste vänner.

- Det har tagit mig nästan tre år att skriva Hjälp mig inte och det har varit det svåraste jag någonsin gjort, samtidigt som pjäsen har gett mig en oväntad frihet. När jag skriver en fiktiv berättelse så är det plötsligt möjligt att vara personligare och gå längre än när jag skrev en självbiografisk monolog. Det är konstigt men spännande. Och jag längtar ihjäl mig, säger William Spetz.

Med sig på scen har William Sven Björklund känd från humorgruppen Klungan och Mammas Nya Kille. Sven och William har agerat tillsammans med varandra flera gånger förut, bland annat i tv-serien Filip och Mona och i radioteatern Bokbussen.

- William Spetz har skrivit en väldigt intressant föreställning som jag som skådespelare älskar att få ta mig an då den är fri, lekfull och spelbar på så många olika sätt. Jag är säker på att publiken kommer att märka hur kul vi har på scen, säger Sven Björklund.

Hjälp mig inte är William Spetz första egenskrivna pjäs sedan megasuccén från 2016 Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?

Pressklipp:

"Imponerar som dramatisk debut. Laddad med mycket humor. William Spetz erövrar ny mark" - Svenska Dagbladet.
"Det är väldigt bra. Samspelet mellan Björklund och Spetz svänger från första stund. Det är toppen helt enkelt" - Expressen
"Multibegåvningen Spetz och Klungans Björklund är ett formidabelt par" - Dagens Nyheter

Presenteras av All Things Live

Detta är ersättningsdatumen för föreställningarna som skulle varit i februari 2022. Alla kunder har fått sitt nya datum tilldelat till den mail de använde för att köpa biljetterna.

När 24 september – 16 oktober

16 apr

Kärlekens historia

21 apr