Hoota

Broder försvunnen

Hur mycket är vi beredda att offra för att överleva och för att rädda de som står oss närmast?

Amer Hlehels internationella succé ”Taha”, knockade Umeåpubliken hösten 2020. Nu är han tillbaka. Aktuellare än någonsin.

Bassel är charmig, ödmjuk och godhjärtad. En vanlig man som lever ett helt vanligt liv. Men så förändras allt. Hans bror försvinner under ett inbördeskrig och det blir Bassels uppgift att hitta honom. Sökandet leder honom på en omvälvande resa där han ställs inför moraliska dilemman, val och situationer som annars vore helt otänkbara. Publiken följer Bassel under hela färden och finns med vid varje beslut han tvingas ta.

Hoota av och med Amer Hlehel handlar om människans kreativitet för att överleva. Amer Hlehel har hyllats och belönats för sin förmåga att blanda djupaste allvar och glödande engagemang med fint avvägd humor. För regin svarar den internationellt erkände regissören och dramatikern Amir Nizar Zuabi. Genom hans regi lyfts i pjäsen en obekväm sanning – hur vi måste kompromissa med vår medmänsklighet och moral för att rädda oss själva och de som står oss närmast.

Pjäsen spelas på engelska och textas till svenska.

När 27 november

Var Studion, Umeå Folktes Hus