Kameliadamen - Inställd pga sjukdom

Inställt pga sjukdom i ensemblem

Kameliadamen är tyvärr inställd på grund av sjukdom i ensemblen. Återköp görs på biljetter.

Alla som köpt online: Återköp sker automatiskt och summan är på era konton inom någon bankdag.
Alla som köpt sina biljetter i kassan måste komma in till Biljettcentrum. Biljettcentrum är öppet vardagar 12-14.00, telefonnr: 090 13 3180, mail: boka@biljettcentrum.com.

Kontakta Biljettcentrum för frågor om återköp.

Mod att leva. Och att älska.

”Kameliadamen” är ett gripande drama om att följa sitt hjärta. I Sunil Munshis uppsättning möter vi två män från helt olika världar som blir sanslöst förälskade. Jakob Eklund och Jacob Ericksson gestaltar männen som får oss att inse att livet är för kort för att inte levas fullt ut.

I en samtida version av klassikern Kameliadamen träffar fotbollsfarsan Andreas dragqueenen Marcus. De blir våldsamt förälskade och Andreas beslutar sig för att följa sitt hjärta och vill lämna fru och barn. Andreas fru försöker vara storhjärtad och inte döma. Men det är svårt, hon tänker på konsekvenserna. Det ingen av dem vet är att Marcus har cancer och att hans dagar är räknade.

Kameliadamen, fritt efter Alexandre Dumas den yngres roman i dramatisering av Sunil Munshi, är en vacker och laddad föreställning med varm humor och gripande möten. En påminnelse om att livet är för kort för att inte våga följa sina drömmar och leva passionerat. Genom dramat får vi mod. Mod att leva. Fullt ut. Som de komplexa varelser vi är.

Regissören Sunil Munshi, senast aktuell på Riksteatern med Mammorna, har genom åren uppmärksammats för sina starkt visuella, avantgardistiska och inte minst humoristiska uppsättningar som rönt stora framgångar på teaterscenen.

Andreas spelas av Jakob Eklund, känd från bland annat Dramaten, filmen Änglagård och Johan Falk-serien. I rollen som Marcus ser vi Jacob Ericksson, känd som Christer Malm i filmatiseringarna av Stieg Larssons Millennium-serie och tv-serien Fröken Frimans krig. Evamaria Björk känner vi från rosade föreställningarna Ett år av magiskt tänkande, En alldeles särskild dag och Jeanne d’Arc.

Recensioner

Jakob Eklunds Andreas och Jacob Erickssons Marcus, är modiga när de möts i vad som för dem båda, på skilda vis, nog är livets känsla. Den de varligt förmedlar genom beröring och omfamning. Ett känslomässigt universum omslutet i det ömtåligaste ägg.
Dagens Nyheter

"Tillsammans mejslar de två Jacob/Jakob fram en skör kärleksberättelse som blir starkast i det outsagda." "Jakob Eklunds fumligt famlande efter såväl ord som känslolägen berör, liksom Jacob Erickssons Marcus bakom glittret och poserna."

Svenska Dagbladet

"Den här uppdateringen är närmast genial. Kulturkrocken exakt den som Dumas ville gestalta när han lät den troskyldige Armand falla för den ”trolösa” Marguerite."

Expressen

Syntolkning erbjuds till föreställningen 1 mars. Info och anmälan: SRF Västerbotten, 090-18 96 33, vasterbotten@srf.nu

När 1 – 2 mars

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Teater

Längd 2 timmar (Paus)

Arrangör Umeå Teaterförening, ABF

Produktion: Riksteatern, Helsingborgs statsteater

Manus och regi: Sunil Munshi, fritt efter Alexandre Dumas d.y.
Scenografi: Sunil Munshi och Tobias Hallgren.
Ljusdesign: Tobias Hallgren

16 apr

Kärlekens historia

21 apr