Kon flyger

Äntligen dags för kosläpp!

Författaren Mikael Niemi bjuder på berättande med norrbottniska förtecken tillsammans med musikerna Hasse Alatalo, Johan Andrén och Janne Olofsson.

Kon flyger in i Umeå och serverar en föreställning med rötter i Norrbotten: berättartradition, folkmusik och visor med texter på meänkieli och svenska – någon gång även på engelska.

”Asplöven darrar. Hjärtat förblir. Gud tar kompledigt och släpp aldrig taget om min hand”. Scenen fylls av virvlande berättelser om vemod, naturen, och att förlora mandomen till storvuxen bärplockerska vilket i själva verket visar sig vara en björn.

Mikael Niemis ikoniska berättande får publiken att lyssna till vartenda ord om den tafatta tornedalska mannens försök att närma sig det motsatta könet. Niemi ackompanjeras av Hans Alatalo på sång, gitarr och dragspel. Alatalo har spelat med gruppen Norrlåtar precis som violinisten Janne Olofsson. Kontrabasen greppas av Johan Andrén, känd för att spela med Luleå symfoniorkester. I musikväg bjuds det på nostalgi i form av Gustav Fröding, polkor och en av Mando Diaos låtar – omarbetad till meänkieli.

När 23 oktober

Var Studion, Umeå Folktes Hus