Kroke

Mästerlig klezmer med Kroke

OBS! Det blir 3 konserter med Kroke söndagen 25 oktober med starttiderna kl 12, kl 15 och kl 18. Detta på grund av beskedet att publiktaket på 50 personer kvarstår. Biljettköpare har kontaktats via mail så se din e-post för hur detta påverkar dig.

Föreställningen är slutsåld.

De har gjort sig kända för att stöpa om den judiska klezmertraditionen till en egen unik musikstil. Polska Kroke har spelat i nära 30 år på scener världen över. Nu kommer de till Umeå.

Krokes identitet är djupt rotad i klezmermusiken. Sedan trion bildades i början av 90-talet har gruppen gjort succé på scener och festivaler världen över med sina nyskapande improvisationer och suggestiva sound. Numera hämtar Kroke även influenser från jazz, klassiskt och annan folkmusik och har hyllats för sitt sätt att korsa genregränserna. Det liknar inte någonting annat du har hört.

Kroke (jiddish för Kraków) bildades 1992 av barndomsvännerna Jerzy Bawoł (dragspel), Tomasz Kukurba (fiol) och Tomasz Lato (bas), alla tre utbildade vid musikhögskolan i Kraków. Inledningsvis spelade de på gator och restauranger i stadens judiska kvarter och trion fick sitt genombrott när regissören Steven Spielberg kom i kontakt med deras musik i samband med inspelningarna av filmen Schindler’s list. Efter tips från Spielberg bokades trion av Peter Gabriel till brittiska Womadfestivalen och framgången var ett faktum. De kommande åren följdes av ett intensivt turnerande till prestigefyllda festivaler och konsertplatser.

Genom åren har Kroke spelat tillsammans med världsartister som violinisten Nigel Kennedy och trumpetaren Tomasz Stanko. På senare tid har de samarbetat med bland andra polska sångerskan Anna Maria Jopek, folkmusikerna i norska Tindra, den mongoliska sångerskan Urna Chahar-Tugchi och den spanske violinisten Diego Galaz.

Trion ger återkommande konserter i Sverige och har tidigare gästat Umeå på MADE-festivalen och Umeå Folkmusikfestival. Kroke har även gett ut ett stort antal fantastiska skivor med det är framförallt live som deras briljans gör sig till känna.

Pressklipp
Det är live Kroke ska ses. Och de ska verkligen ses. - UNT

Kroke live are a hair-raisingly brilliant, unforgettable experience. - Jon Lusk, BBC Radio 3

What drags me into Kroke’s music so successfully is this spiritual reality they have…its honesty and sincerity in their music. - Nigel Kennedy