Littfest 2021 - Sampla Landsbygden

Landsbygdens röster ljuder i Idun

Vilka röster hörs från landsbygden, och vad vill de säga oss? I nära två timmar utforskas allt från exotiska klichéer till ordagranna citat från vardagen. Under programpunkten Sampla Landsbygden förstärks röster från glesbygden genom litteratur, storytelling och performance.

Författarna Marit Kapla, Mirja Unge, David Vikgren och David Väyrynen möts i ett samtal om att arbeta med landsbygdens röster. Är det talspråkiga mer autentiskt, och därför ett bättre verktyg för att skildra landsbygden, med alla dess utmaningar? Marit Kaplas Augustprisade prosaverk Osebol bygger på det poetiskt talspråkiga uttrycket hos 40 intervjuade personer på hennes uppväxtort. Även poeten David Vikgren utgår från det talspråkiga uttrycket i sin Materialvägensägen, som samlar vittnesmål från en glesbygd som avfolkas. Författaren och dramatikern Mirja Unge har gjort sig känd för sin specifika syntax, som också den bygger på det talade språkets form. Hennes debut Det var ur munnarna orden kom belönades med Katapultpriset 1999. Samtalet leds av poeten David Väyrynen, vars stora genombrott Marken kryllar av norrbottniska röster.

Före, under och efter samtalet ger Skuggteaterns Love Ersare och Karin Malmberg liv åt klichéer och reklamtexter om landsbygden, där människor färdas med hundspann under det dansande norrskenet, och där isbjörnar mumsar i sig hjortar på gatorna. Vi vältrar oss i skeva föreställningar och stereotyper.

Programmet avslutas med föreställningen Lev!, en electromusikalisk kavalkad av Sara Lidmans tal dramatiserat och framfört av Ellenor Lindgren, med musik av Tim Enberg. Sara Lidman var en av Sveriges starkaste opinionsbildare på sin tid, hon var kontroversiell och fortfarande står hennes tal ut som skarpa, varma, orädda och lysande i sin retoriska kraft. Uppmaningen – lev! – var Sara Lidmans ständiga avslutning. Vi har ett ansvar som människor att inte lämna denna jord olevda. Vi ska se, delta, reagera, agera, engagera oss, älska, njuta, förargas – helt enkelt leva – medan vi håller på!

Innehavare av ordinarie biljetter kan se Sampla Landsbygden på plats i salongen på Idun. Programpunkten kan även ses digitalt genom Littfest-TV, tillgänglig för alla innehavare av Littfests digitala festivalpass.

Littfest 2021: 18 - 20 mars

2021 års upplaga av Littfest ser lite annorlunda ut. Istället för det vanliga festivalpasset säljs biljetter enskilt till varje programpunkt. Årets festivalpass är istället digitalt, och ger tillgång till Littfest-TV, en tre dagars livesändning där det går att uppleva festivalen i sällskap av programledare och studiogäster.

När 19 mars

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Föreläsning, Föreställning, Ord, Performance

Längd ca 2 timmar