Mammorna

Mammorna, skjutningarna och kärleken

Teater om kärleken. Den ständigt närvarande och för evigt levande. Om döden, den oåterkalleliga. Om barnen som dödades, om mammorna som blev kvar och samhället de lever i.
Urpremiär i Umeå.

Det handlar om mammorna. Mammorna som blir kvar när deras barn dör. De är sjuksyrror, lärare, jobbar i butik och på restaurang. De har burit sina barn närmast hjärtat och genom livet för att sedan behöva uppleva det värsta en mamma kan tänka sig – att förlora ett barn.

I Alexandra Pascalidous hyllade intervjubok Mammorna från 2019 får tjugo mammor från förorter och miljonprogram tala fritt om sina liv, sina söner, sina familjer och sina arbeten. Genom att utgå från mammorna tecknas en nyanserad bild av det svenska samhället och dess grenverk ut i världen. Det blir också en bild av vardagen bortom rubrikerna och om hur gängvåld, skjutningar och terrorattacker påverkar oss på lång sikt.

Pjäsen Mammorna handlar om fyra av dessa kvinnor. Om våldet som tog det mest värdefulla från dem, om sorgen, frustrationen och kampen att orka gå vidare. Men mest av alt om kärleken, den ständigt närvarande, för evigt levande.

För regin står Sunil Munshi som genom åren uppmärksammats för sina drabbande och visuella uppsättningar som rönt stora framgångar på teaterscenen. Så vitt skilda som Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva på Dramaten, de musikaliska monologerna Hallå! Popmusik, kickar å kläder med Magnus Uggla och Lola med Tommy Körberg. Alla har vi kunnat se i Umeå. Senast aktuell med Klaus Nomi på Kungliga Operan, utvald till Scenkonstbiennalen 2021. Hösten 2022 är han också aktuell med framflyttade produktionen Medea, där Ebbot Lundberg utgör kören.

I rollerna som de fyra mammorna ser vi fyra namnkunniga skådespelare. Lo Kauppi, som hittade kärleken till teatern hos Grotteatern i Umeå och fick sitt genombrott med självbiografiska Bergsprängardottern som exploderade. Hon har de senaste åren setts i Föddhora och i tv-serien Sommaren 1968 på SVT. Rutinerade Chatarina Larsson har flera gånger arbetat med Sunil Munshi, senast i Diktatorsfruar på Uppsala stadsteater. Maria Salah har arbetat mycket på Unga Klara och spelade 2016 Petrus i Riksteaterns uppsättning av Sara Lidmans Tjärdalen. Gloria Tapia slog igenom redan som tonåring när hon gjorde huvudrollen i filmatiseringen av Maria Gripes Agnes Cecilia – en sällsam historia och har de senaste åren synts i flera roller på Uppsala stadsteater och Kulturhuset Stadsteatern.

En samproduktion mellan Riksteatern och Kulturhuset Stadsteatern Stockholm.

Missa inte: Alexandra Pascalidou berättar om bakgrunden till och arbetet med den August pris-nominerade boken Mammorna, 27 okt kl 19.00 på Vävenscenen

När 19 oktober

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Teater

Längd ca 1 tim, 40 min

Arrangör Umeå Teaterförening, ABF, Stadsbiblioteket

Manus: Alexandra Pascalidou, Sunil Munshi, Lisa Lindén
Regi/Scenografi: Sunil Munshi
Medverkande: Maria Salah, Chatarina Larsson, Gloria Tapia, Lo Kauppi
Produktion: Riksteatern, Kulturhuset Stadsteatern Stockholm

5 feb – 16 jun

Andra person singular

7 feb

SLICK

14 – 15 feb

Lunch- och middagsteater - Frida Uhl

22 feb

Det är synd om män i skor

24 feb

#jeanne

Opera på bio - Rosenkavaljeren

Out of Chaos - Gravity & Other Myths

Titta pappa, en död cirkus!

Ödeläggaren

Sylph – Halla Ólafsdóttir