Medea - INSTÄLLT

När kärlek härsknar till våld

En rockmusikalisk resa genom människans mörkaste vrår. En kärlekssaga kantad av blodspillan. Medea som rockstjärna och Ebbot Lundberg som körledare, live på scenen.

Jason och Medea. En kärlekshistoria kantad av blod. 431 f kr hade Euripides drama, som bygger på myten om Jason och Medea, premiär i antikens Grekland. Den mytiska Medea var kungadotter till konungen av Kolchis och sondotter till solguden Helios. Hon hjälpte Jason att stjäla det gyllene skinnet och dödade sin bror för att de skulle kunna fly tillsammans över Svarta havet. Paret flyr till Korinth och har fått två barn tillsammans när Jason bestämmer sig för att gifta sig med kung Kreons dotter och förskjuta Medea. I Euripides drama dödar Medea därefter sina egna barn. Sunil Munshi flyttar Medea och Jason till vår tid och gör dramat än mer komplext:

– Ofta framställs Medea som en galning, som vansinnig, här finns en logik till galenskapen, det är vad jag har tillfört, säger regissören Sunil Munshi om sin tolkning

Jasons aggressiva sätt att behandla barnen skrämmer Medea. När Jason plötsligt lämnar henne för en annan kvinna drar ett mardrömslikt drama igång. Vårdnadstvist, polisanmälningar, avgrundsdjup skräck att förlora barnen och en fråga som ekar inom henne: Kan man rädda dem man älskar genom att döda dem?

– Euripides 2 500 år gamla pjäs är i original en studie i svartsjuka och vad det gör med oss människor, men i min tolkning blir det en rockmusikalisk resa genom människans allra mörkaste vrår, där kärlek härsknar till våld, där en ensam misstrodd kvinna kämpar med näbbar och klor för sina älskade barn i ett korrupt patriarkalt samhälle, säger Sunil Munshi.

Munshi har regisserat så vitt skilda saker som Ann Heberleins Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva och Melodifestivalen 2018. I rollen som Medea möter vi Dramatenskådespelaren Emma Brommé som också synts i tv i Andra åket och Sommaren 85. Jason spelas av Mattias Nordkvist, skådespelare på Göteborgs stadsteater, som också spelar Gustaf i tv-serien Vår tid är nu. Det är en samtida Medea där rollen som körledare spelas av Ebbot Lundberg som framför nykomponerad musik live med sitt band på scenen

När 12 mars

Lunch- / middagsteater - Gunnar Eklund: Huset

12 – 14 maj