Merkurius – Gunilla Heilborn

Teknik, underhållning och kommunikation – en soloshow med Kristiina Viiala.

Den underbart avlägsna planeten Merkurius sägs påverka vår kommunikation, vår intelligens, vår teknologi och våra sociala samspel. Dessutom extraknäcker Merkurius som gudarnas budbärare och har som sådan till sin uppgift att leverera såväl goda som dåliga nyheter. Soloshowen Merkurius med Kristiina Viiala på scenen, tar sig an alla dessa aspekter, liksom den längtan som finns hos vissa människor att flytta ut i rymden.

Framtiden

Under antiken satt orakel i grottor och försökte sia om framtiden. Grottorna var fyllda med giftiga gaser från jordens innandöme och ledde till lätt dimmiga profetior. 1600talets tänkare kämpade med sannolikhetsuträkningar för att kunna lista ut hur de skulle kunna vinna i kortspel. Själva lever vi i en tid som har kallats historiens slut och många ser hellre bakåt än framåt. I denna dystra tid levererar Merkurius sin information om framtiden. Till sin hjälp har hon riskanalyser, slumpens inverkan, stjärnornas påverkan och sin omfattande korrespondens med ett antal skarpa rymdforskare.

Rymden

Planeten Mars två månar heter Phobos och Deimos. Skräck och fruktan. Trots det ökar antalet människor som vill bo på Mars, efter att först har rest genom den ogästvänliga rymden i sju månader. Sedan finns det de som vill flytta till Merkurius. De är inte lika många. Det är en mycket längre resa och framtida kolonisatörer står inför en rad problem; bristen på atmosfär, planetens närhet till solen = mycket hett, samt att ett dygn är 176 dagar långt. De skulle bli tvungna att bosätta sig vid polerna och alla eventuella utflykter måste äga rum under den lika långa natten.

Merkurius – en soloshow med cocktail – och vetenskapskänsla.

Gunilla Heilborn

Gunilla Heilborn är koreograf och filmskapare baserad i Stockholm. Heilborn har skapat föreställningar och filmer med stor framgång för både vuxna och barn. Hennes unika sätt att kombinera text, rörelse, video och bilder, alltid kryddat med humor, har fångat publikens intresse över hela världen.

Hon har studerat radio och film på Nordens Folkhögskola samt koreografi vid DOCH i Stockholm och för Anna Halprin på San Francisco Dancers workshop. Hennes internationella framgång som koreograf kom med verket Potatislandet 2007 och sedan dess har hon skapat flertal verk som presenterats på festivaler som Tanz im August, Dance Umbrella Festival, Hong Kong Arts Festival, Potsdamer Tanztage och många fler.

Gunilla Heilborn har även rönt stor framgång som filmskapare. Filmen Hur man gör, skapad tillsammans med Mårten Nilsson och Kim Hiorthøy, vann en Guldbagge 2007 för bästa kortfilm. Filmen Alaska tilldelades Bästa internationella kortfilm på Expresión i Mexiko 2010. På Norrlandsoperan har vi bland annat sett henne i Åtjärn Stories (2006), Om Grodan (2007), This is not a love story (2011), The Knowledge (2016) och Boken (2018).

När 11 – 12 november

Var Black Box, Norrlandsoperan

Genre Dans, Performance

Längd ca 60 min

Arrangör Norrlandsoperan, Umeå Teaterförening

På scen: Kristiina Viiala
Koreografi: Gunilla Heilborn
Kostym/scenografi: Katarina Wiklund
Ljusdesign: Minna Tikkanen
Samproduktion: Norrlandsoperan

Föreställningen har skapats med hjälp av Norrlandsoperans verkstäder och ateljéer.