Murmuration - Le Patin Libre

Rebellisk flock på hal is

Le Patin Libre från Kanada är tillbaka. Fortfarande lika snabba på sina skridskor, lika fascinerande med sin entusiasm och virtuositet och nu med 15 åkare på isen. Här bjuds hela familjen på en riktig adrenalinkick!

De har tidigare gjort succé på Umeås och Västerbottens olika isrinkar med föreställningarna Treshold och Vertical Influences. I Murmuration får vi se dem erövra isen likt fåglar i flock med högtflygande och svindlande skridskoåkning!

De glider, glider och tar oss med in i sina vildaste drömmar. Snabbhet, precision och flytande koreografi kännetecknar deras två första föreställningar som tog dem till skridskobanor över hela världen. Deras nya verk på isen, som skapats utifrån enkla algoritmer som gjorts mer komplexa med nya variabler, är inspirerat av det mystiska fenomenet hos fågelflockar, dessa hallucinogena luftbaletter som vackert kallats murmuration. Mikrorörelser och ändring av riktningar skapar en dominoeffekt som avviker från gruppens bana, där var och en, med känsliga antenner, ständigt håller utkik. På så sätt utforskar de den dynamiska interaktionen i ett harmoniskt och uppiggande samlevande.

Le Patin Libre är ett samtida danskompani från Montreal med skridskoåkning som konstnärlig bas. Med is, skridskor och glidet som sina främsta verktyg har deras verk oftast beskrivits som ”samtida dans på is”. Kollektivet grundades 2005 av den då pensionerade skridskoåkaren Alexandre Hamel. Tillsammans med andra professionella konståkare har Hamel skapat dansverk som tagit världen med storm.

Presenteras genom Dansnät Sverige med stöd av Kulturrådet.

Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 160 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 5 januari

Var Winpos arena

Åldersgräns Rekommenderad från 10 år

Genre Dans, Show