Närheten - INSTÄLLT

Välkommen till Scharinska villan och en närmare dansföreställning i mjuk protest mot likgiltighet och medmänsklig frånvaro. Fem dansare och en musiker tar dig med in i en varm, nära och lekfull föreställning som undersöker våra förmågor att förstå varandra bortom orden.

Närheten är en mjuk protest mot likgiltighet och medmänsklig frånvaro. Fem dansare och och en musiker tar dig med in i en varm, nära och lekfull föreställning som undersöker våra förmågor att förstå varandra bortom orden. Att smittas av en känsla, beröras av en ton och röra oss tillsammans utifrån våra egna förmågor och personliga sätt. Med sin omisskännliga nyfikenhet och kreativa höjd skapar Riksteaterns huskoreograf Tove Sahlin och ensemblen en helkroppsupplevelse som berör oss alla.

Tove Sahlin är koreograf, regissör, scenartist och Riksteaterns huskoreograf samt konstnärlig ledare för kompaniet Shake it Collaborations. Genom kompaniet har Tove, i samarbete med olika konstnärer, skapat verken Roses & Beans (2010), My Own Bodies (2013), Miss U- (2015) och Det är som det (2017) som alla har turnerat nationellt och internationellt i flera år.

Som artist blev hon anlitad av Meg Stuart/Damaged goods 2016. Och hon frilansar också som koregraf och har samarbetat med till exempel Mattias Andersson på Backa Teater i företsällningarna Utopia (2012) och Misfits (2016). Under första halvan av 2018 producerade Shake it Collaborations ett stort samarbete med Folkteatern i Gävleborg, SAD Symphony.

Toves scenkonstverk diskuterar alltid olika stora men intima frågor så som kärlek, parsamhet, makt, sorg, död och familj. Hon bjuder på olika sätt in publiken till att undersöka sina förhållningssätt till språk, makt, kropp och sociala konventioner. Formen är ofta experimentell och ämnar att utmana åskådaren att själv fundera över sin egen situation.

När 7 – 8 april

Var Vita- och spanska salen, Scharinska Villan

Genre Dans, Föreställning

Längd ca 2 timmar