Norrdans - Cave

Norrdans och Platon i tiden

Om du kan se din egen skugga, är den då en del av dig?

Den kritikerhyllade amerikanska koreografen Rena Butler gör sin Europa-debut med Norrdans. Verket Cave tar utgångspunkt i Platons över 2000 år gamla grottliknelse, för att genom fysisk och formstark dans berätta om fördomar och förutfattade meningar, om dekolonisering och ny kunskap.

−Jag tror på magi när Norrdans ensemble får möta Rena Butler. Hon är en spännande ung koreograf med en kometkarriär i ryggen. Hennes sinnliga och bildrika verk tilltalar en bred publik och hennes ofta poetiska och filosofiska anslag talar både framåt och bakåt i historien, säger Norrdans danschef Martin Forsberg.

Rena Butler är ursprungligen från Chicago och har tidigare dansat med Hubbard Street Dance Chicago, Kyle Abraham, Bill T. Jones/Arnie Zane Company, David Dorfman Dance, Manuel Vignoulle/M-Motions, Kevin Wynn Collection och Pasos Con Sabor Salsa Dance Company. Butler mottog 2019 Princess Grace Foundation Award som koreograf.

Genom åren har Butler skapat för flertalet olika kompanier och institutioner, såsom Hubbard Street Dance Chicago, BalletX, Whim W’him, Boston Dance Theater, TedXChicago Virtual Salon 3.0: Design Your Life, Charlotte Ballet, The Juilliard School, Gibney Company, för Michaela DePrince, med mera.

Utöver detta har Rena Butler arbetat som professoradjunkt vid New York University Tisch School of the Arts for Dance samt konstnärlig rådgivare för Dancewave NYC. För tillfället är Rena huskoreograf för Gibney Company i New York.

När 13 oktober

Var Vävenscenen

Genre Dans, Föreställning

Längd ca 65 min