Nybergs mekaniska verkstad

Musikaliskt drama om en motståndsman i Kiruna

I Spanien härjar inbördeskriget och när Tyskland går in i Polen inleds andra världskriget. I Kiruna tillverkar Edvard Nyberg bomber för kommunistiska Wollweberligan som under fyra år sänker 22 fascistiska fartyg.

Edvard Nyberg är känd som antifascist och skicklig mekaniker. En vårdag 1937 värvas han till den kommunistiska Wollweberligan. Tillsammans med likasinnade börjar han tulla på sin arbetsgivare LKAB:s dynamitmagasin. I sin mekaniska verkstad tillverkar han bomber och minor för sabotageligan. Under fyra års tid sänks 22 fascistiska fartyg runtom i Europa av Wollweberligan. I Spanien härjar inbördeskriget fram till 1939 och samma år inleds andra världskriget. Tyska tåg rullar tyst genom Sverige. Sabotörerna företar strapatsrika skidfärder genom det norrbottniska landskapet mot norska gränsen.

Historien om Edvard Nybergs mekaniska verkstad är ett spännande stycke 1900-tals-historia som Norrbottensteatern nu sätter upp i form av musikalisk dokumentärteater med text av Erik Norberg och nyskriven musik av Tomas Isacsson. Hur mycket är motståndet mot fascismen värt? Hur mycket är man beredd att offra för att stå upp för det man tror på?

Edvard Nyberg greps 1941. Han använde de två och ett halvt åren i fängelse till förkovran i historia och menade att "det inte går att ha det rätta perspektivet på sin nutid om man inte känner till det förgångna". När det efter fängelsetiden var svårt att få jobb valde han att starta eget. Han hade fått sparken från LKAB men det företag han startade, Nybergs mekaniska verkstad, kom att bli en av LKAB:s mest anlitade leverantörer. I dag är NMV Group en stor industrikoncern

Lyssna på Kulturnytt i P1 om föreställningen: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=7311454&fbclid=IwAR3eamWqIC4R6L8jDOTkglSSg4HT71VrPIXK0q7Nq9d2H6yAPPB2xgObsTs

Press

En krigshistoria i musikteaterförpackning blir till en föreställning som har allt: Lokal förankring, baserad på verkliga händelser, med sång, musik, spänning, dramatik, humor och kärlek. - NSD