Only Bones 1.0

Gränslös fantasi på minimal yta

En artist, en lampa. En dryg kvadratmeter stor scen. Ingen text, ingen berättelse. Minimalt med rekvisita. Only bones 1.0 gör begränsningar till möjligheter.

Vad händer om man bara har sin egen kropp att jobba med? Man kanske tappar huvudet och låter händerna sväva som fiskar i en ocean fristående från den övriga kroppen? Modellerar ansiktet till gummiaktiga, häpnadsväckande uttryck? Låter lederna leka i rytmiskt knaster eller får fötterna tala för sig själva?

Ensam på scenen i Kallo collectives ordlösa, minimalistiska och humoristiska Only bones 1.0 står det fysiska fenomenet Thom Monckton. Broadway Baby beskriver Moncktons förmåga i en recension av föreställningen: "Hans lekfulla, hypnotiserande, bedrägligt enkla hälften-clown-hälften-fysiskteater-akt får dig att glömma bort hur den mänskliga kroppen är tänkt att fungera".

Thom Monckton är uppvuxen på Nya Zeeland och bor nu i Helsingfors. Han, Jenni Kallo och Sampo Kurppa möttes under utbildningen i fysisk teater på den internationella teaterskolan Lecoq i Paris. I Helsingfors fann de Sakari Saikkonen och efter en världsomspännande turné som gick genom källarteatrar i Nya Zeeland, franska Guyana, Tbilisi, Mexico city och norra Finland bildades Kallo Collective 2011.

Only bones 1.0 ingår i en serie av minimalistisk fysisk teater där artisten på scenen använder sig av restriktioner för att skapa ett verk. Reglerna är enkla. En lampa, en artist. Ingen text, ingen berättelse. Ljud. En dryg kvadratmeter stor scenyta. För ljussättning av Only bones 1.0 står Gemma Tweedie, också hon utbildad på Lecoq.

Kallo collecitves fokus ligger på mötet mellan fysisk teater och samtida cirkus med en humoristisk kärna. I Thom Moncktons tidigare enmansshower The Pianist och The Artist, som gjort succé över hela världen, genomförde han dramatiska och komiska trick och balansakter med hjälp av pianopall, flygelöverdrag, kristallkrona, palett, trappstege och bokhylla. Nu har han bara skinn och ben att jobba med. Och det är mer än nog.

När Umeå Teaterförening såg Only Bones 1.0 på Edinburgh Fringe 2019 bestämdes det omedelbart på plats att detta måste publiken i Umeå och norra Sverige få uppleva. Mixen av fantasi, humor och kroppslig kontroll var enastående. I oktober spelas föreställningen i Skellefteå, Åsele, Umeå och Sundsvall.

Med Scenpasset får du rabatt. Scenpass kostar 160 kr (50 kr för ungdom upp till 25 år) och gäller i ett helt år. Beställ på scenpass.nu eller köp direkt hos Biljettcentrum.

När 18 – 19 oktober

Var Studion, Umeå Folktes Hus