Partita No2 – Sei Solo

Lustfyllt och hisnande. Och så J S Bach.

För nästan fem år sedan bjöds Umeåpubliken på en innerlig och lekfull danskonsert utifrån Bachs ”Goldberg Variations”. Nu väntar ”Partita no. 2 – sei solo”, med fem utvalda dansare och en av samtidens främsta violinister.

I ”Partita no. 2 – sei solo” får vi ta del av koreografen Örjan Anderssons särskilda förmåga att göra dans och musik till en gemensam kropp. Vi möter den solitära människan. Avskalad och utelämnad. Hennes öde vävs samman med violinisten Jonathan Mortons tolkning av Bachs vemodiga solostycke ”Partita no. 2”. Tillsammans med ljudkonstnären B J Nilsens inspelningar från ett nedstängt Amsterdam växer ett sublimt landskap fram. Vi rör oss, i hisnande hastighet, från det nära och intima till svindlande högt belägna platser. En auditiv mental resa mellan nuet och det sedan urminnes tider försvunna.

Partita är ett verk skapat i ett samarbete mellan violinisten Jonathan Morton från Scottish Ensemble i Glasgow och koreografen Örjan Andersson. Verket är en fortsättning på ett pågående samarbete mellan Andersson Dance och Scottish Ensemble och följer verken “Goldberg Variations – Ternary patterns for insomnia” (2015) och “Prelude – skydiving from a dream” (2019)

Örjan Andersson är en av Sveriges mest uppmärksammade koreografer och leder sedan 1996 sitt eget kompani Andersson Dance.  Efter framgångsrika år som dansare på Östgötabaletten och Batsheva Dance Company i Israel, debuterade han som koreograf på 90-talet.

Hans första stora beställningsverk för Cullbergbaletten blev en succé och öppnade dörrar internationellt. Efter det har han skapat verk för flera stora danskompanierna, däribland Kungliga Operan, Nederlands Dans Theatre och Compañía Nacional de Danza i Madrid.

Introduktion kl 18.30 i Bistron, Norrlandsoperan

När 1 december

Var Black Box, Norrlandsoperan

Genre Dans