Receptionists

Genialisk fysisk komedi på alla språk utom ditt

”Receptionists” utlovar gapflabb för vuxna, barn, teatervan- eller ovan. För de två superdrivna receptionisterna väntar en hektisk dag på det femstjärniga Star Hotell – eller vänta, heter det egentligen Tar Hostel?

Receptionists är fysisk komedi för hela familjen. Dessa två receptionister är professionella, inställsamma och säljsamma. De talar åtskilliga språk flytande, men inget av dem är begripligt för deras gäster. De rör sig kvickt, smidigt, och tar sitt jobb på dödligt allvar – så till den grad att de är livrädda för sina kunder.

Personkemin mellan Inga Björn och Kriistina Tammisalo är respektingivande larvig och exemplariskt karismatisk. Duon har ett unikt och hysteriskt roligt sätt att interagera med varandra som gör detta scenkonstframträdande till en förtjusande urspårad upplevelse. Det vi upplever är en serie vardagliga händelser som eskalerar till det absurda. Duons timing är så pass välkalibrerad att ett uttråkat trummande med fingrar mot receptionsdisken kan utvecklas till ett orkestrerat musikstycke. Och när telefonen väl vågar ringa skiftas receptionisternas exaltering om att få äntligen svara i telefonen snabbt mot ett koreograferat nummer av känslan fruktan.

Efter en succé på Edinburgh Fringe Festival har detta finska kollektiv bokats till en lång turné genom Västerbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen. Områden som för Kallo Collectives konstnärlige ledare Thom Monckton är välkända efter turné med sin populära clownföreställning Only Bones 1.0. En föreställning som premierades med priset ”Best in Fringe” under både Nya Zeeland och Auckland Fringe festival (2019).

Pressklipp:
”Their facial contortions alone are worth the ticket price, as they tackle the seemingly impossible task of staffing a hotel reception.” - THE SCOTSMAN

När 26 – 27 september

Var Studion, Umeå Folkets Hus