Singalong UEFF: Singin' in the Rain

Vad vore Umeå Filmfestival utan Sing Along? Under nio festivaler har vi sett och sjungit med till några av världens populäraste musikalfilmer. Årets Sing Along blir den tionde i ordningen och vi vågar lova en tillställning med guldkant!

Singin’ in the Rain förflyttar oss nästan 100 år bakåt i tiden till år 1927 och bjuder på en föreställning med flera klassiska sång- och dansnummer. Musikalen utspelar sig under filmindustrins övergång från stumfilm till ljudfilm där Don Lockwood och den blonda divan Lina Lamont är de stora stumfilmsstjärnorna på Hollywoods himmel.

En kväll efter en fest får Don skjuts av Kathy Selden, hon är inte alls imponerad av honom och tycker att “har man sett en film har man sett alla”. Som världens mest älskade filmstjärna är Don inte van vid kritik och mötet gör att Don inte kan glömma Kathy. När en konkurrerande filmstudio gör succé med den första ljudfilmen tvingas Don och Lina ut på okänt vatten: dialog. Det är med blandat resultat som skådespelarna ställs för denna nya utmaning och som om det inte vore nog – ett triangeldrama mellan Don, Lina och Kathy skapar intriger som utmanar hela lanseringen av deras första ljudfilm.

Singin’ in the Rain har i olika sammanhang ansetts som den bästa musikalfilmen någonsin och vi är stolta att få presentera den som vår tionde Sing Along under UEFF. Kvällen inleds med en gemensam sånguppvärmning där sångglädje och avslappning står i fokus.

När 1 december

Var Vävenscenen