Stortorget

– Är du Olof Palme?

Hur har Sverige förändrats sedan Palmes dagar? Vilka myter om Sverige lever kvar? ”Stortorget” är ett absurt och komiskt drama som med nya perspektiv granskar vårt svenska samhälle och dess drömmar.

Jan vaknar upp på Stortorget tidigt en morgon med ansiktet sönderslaget. Två turister närmar sig honom och frågar om han är Olof Palme. I förvirringen säger han ja och ger turisterna en föreläsning om den svenska socialdemokratin.

Jan och hans vänner Wilma, Stefan och Per försöker tillsammans förstå vad som hänt föregående natt. De är andra generationens chilenare och älskar Olof Palme. De har alla en stark relation till det Sverige som en gång gav deras föräldrar exil från diktaturen i Chile. Men deras vilda spekulationer kring vad Palme skulle ha tyckt om Sverige idag leder till en absurd tävling dem emellan.

Hur har Sverige förändrats sedan Palmes dagar? Vilka myter om Sverige lever kvar idag? Vem har rätt? Och kan någon egentligen veta?

Pjäsen är specialskriven för Riksteatern och med värme och humor berättar den om andra generationens chilenare, de som idag är i 40-årsåldern och har ärvt drömmen om den perfekta socialdemokratin. För manus och regi står en av Chiles stora internationella stjärnor, Guillermo Calderón; manusförfattare, dramatiker och teaterregissör, flerfaldigt prisad för sina verk inom film och teater. Med en förmåga att gestalta komplexa fenomen ger Calderón oss här nya intressanta perspektiv på vårt svenska samhälle.

På scen ser vi bland annat Danilo Bejarano som i många år tillhört den fasta ensemblen på Dramaten, men känns även igen från flertalet TV- och filmproduktioner, exempelvis SVT-serierna Tusenbröder, Innan vi dör och Dejta. Sammanlagt blir det fyra skådespelare på scen.

Pressklipp:
Danilo Bejarano är i sitt absoluta esse i ”Stortorget”, om några andra generationens chilenare och den förlorade drömmen om Sverige. Han ljuger genomfalskt, gråter ljudligt och blixtrar till ibland som lysande Olof Palme-imitatör - DN

Det är lyckosamt att få denna yttre blick på den svenska självbilden. Jag hoppas att Calderóns dramatik efter denna urpremiär blir översatt till svenska så att vi i vår tur kan få syn på ett högintressant författarskap. - SvD

När 17 februari

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Humor, Teater

Längd ca 1 tim, 50 min

Arrangör Umeå Teaterförening & ABF

Dramatiker, regissör: Guillermo Calderón
Scenograf: Sophia Röbke
Dramaturg: Lisa Lindén
Medverkande: Danilo Bejarano, Pamela Cortés Bruna, Bianca Cruzeiro, Fransisco Sobrado