Sylph – Halla Ólafsdóttir

Cullberg

I sitt första verk för Cullberg utgår Halla Ólafsdóttir från den mytologiska varelsen sylfiden, en luftande och ett eteriskt skogsväsen med kraft att förvandla sig. Grövre, råare, längre och starkare än människor har sylfiderna en röst och en gigantisk kropp. De vandrar ut och in ur en mystisk värld, dansande, viskande, prasslande, knackande och tuggande som varelser eller djur i en skog.

En ”hatkärlek” till den klassiska baletten och en mix av ”fin- och fulkultur” får styra i Sylph som Ólafsdóttir skapar tillsammans med dansarna i Cullberg, kompositören Shida Shahabi, scenografen, ljusdesignern Chrisander Brun och kostymören Hanna Kisch. Verket leker med exorcism och det ockulta och undersöker vad som händer koreografiskt när musiken, kostymen, scenografin, ljuset och dansen får lika stora roller.

Cullberg är ett nationellt och internationellt repertoarkompani med bas i Botkyrka utanför Stockholm. De arbetar kontinuerligt för publik i Sverige och utomlands ska få möta samtida dans. Tillsammans med intressanta koreografer och konstnärliga team undersöker de idéer om hur dans kan definieras, produceras och presenteras. Det utforskande arbetet är grunden för kompaniet.

Halla Ólafsdóttir är koreograf och dansare. Hon arbetar alltid kollektivt i olika konstellationer med en ambition att utvidga begreppen koreografi och dans. En stor del av hennes praktik utgår från igenkännbart material från konst och populärkultur där hon undersöker vad som händer när det sätts i en annan kontext. Hon använder sig ofta av konventioner och klichéer och försöker hitta arbetsmetoder som bryter och suddar ut dem. För Halla är mötet mellan konstnär och publik utanför scenen mycket viktigt och har genom sitt konstnärliga arbete fokuserat på att bygga upp strukturer för att ge feedback, både konstnärer emellan, men också mellan publiken och utövarna.

Rekommenderas från 13 år
Rök/haze (ofarlig) och stroboskop/blinkande ljus förekommer i föreställningen.

När 11 maj

Högspänning

Norrdans - Midnight Oil

Kärlekens historia