Tre systrar - INSTÄLLT

Längtan bort, en eldsvåda och ond bråd död. Fem clowner klafsar in i det Tjechovska finrummet Tre systrar så som vi aldrig sett förut – fyllt av upptåg, värme och skratt.

Tre Systrar är en tvättäkta klassiker. Den har spelats om och om igen sedan urpremiären 1901 och den fortsätter beröra sin samtid. Nu har turen kommit till Västerbottensteatern. Ur teaterdammet reser sig fem clowner för att blåsa nytt liv i Tjechovs drama. Clownerna kastar sig med full fart framåt! För "meningen med livet" måste återigen diskuteras! Är det här livet pågår eller är det någon annanstans? Börjar det riktiga livet när man flyttar till Umeå, Stockholm, Moskva eller Europa? Eller är det så att det riktiga livet finns i vattenbrynet i Hamptjärn en solig tisdagskväll?

Tjechovs pjäs berättar om våra tillkortakommanden och om drömmarna som vi inte alltid har kraft att förverkliga – om livet som blir som det blir. Precis så är det för clownerna också… De tar sitt uppdrag på absolut största allvar – de har ju i denna förställning fått en rysk pärla i sin hand. Det går dock inte alltid som de tänkt sig. Clownerna befinner sig tillsammans med publiken i ett absolut "NU", där vad som helst kan hända. Vi bjuds på mycket text, många klädbyten – men samspelet med publiken gör att uppsättningen aldrig blir detsamma från en gång till en annan Västerbottensteatern utlovar att Tjechovskt drama som vi inte sett förut – fyllt av värme och humor. För regin står Camilla Persson, själv erfaren clownskådespelare.

När 24 – 26 mars

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Teater

Längd ca 2 timmar inkl paus (Paus)