Väninnan

Politikern och människan, Anna Lindh

När Anna Lindh mördades 2003 var hon tillsammans med sin väninna på NK. ”Väninnan” bygger på Eva Franchells bok om sina år i politikens toppskikt som pressekreterare – och väninna – till politikern och människan Anna Lindh.

”Jag ser honom i högra ögonvrån, hopkrupen inne bland damkläderna. En sekund, han gungar till och så exploderar han i en rak linje över golvet. Förbi mig, fram till dig.” På eftermiddagen den 10 september 2003 knivhöggs utrikesminister Anna Lindh på NK i centrala Stockholm och avled tidigt morgonen därpå. Hon blev 46 år gammal. Nära henne i den stund hon attackerades fanns, som så ofta, Eva Franchell. I medierna kom hon att kallas ”väninnan” men hon var också Anna Lindhs pressekreterare under nio år. När mordet inträffade, tre dagar innan folkomröstningen om eurons införande i Sverige, var de tillsammans ute och letade en tröja inför tv-debatten som Anna Lindh skulle medverka i samma kväll.

I sin bok Väninnan skildrar Eva Franchell på nära håll vad det gör med människor att vara en del av maktens innersta cirkel. Anna Lindh var en ung och stark röst som gjorde sig hörd i en mansdominerad värld, en rutinerad politiker, ett framtidsnamn inom socialdemokratin och en mamma som varvade familjeliv och världspolitik.

När Eva Franchells bok kom ut skrev Svenska Dagbladet: ”Den fångar i blixtrande klara bilder politikens bistra verklighet och den gör det bättre än någon vetenskaplig avhandling jag läst.” Göteborgs-Posten skrev: ”Mest av allt pekar Väninnan på toppolitikens deformerande kraft. Hur rädsla för nyckfulla opinioner, en alltmer drevorienterad journalistik och makthungriga konkurrenter förstör karaktären hos de flesta.”

När Väninnan blir teater utlovas en varm, intim och bitvis humoristisk skildring av politikern och människan Anna Lindh och hennes tid i det svenska politiska toppskiktet åren kring millennieskiftet. I Rosenbads korridorer är hemligheterna många och det politiska spelet högt.

COVID-19 information:

För allas trygghet följer arrangören den lokala utvecklingen av Covid-19, och de åtgärder som föreskrivs av lokala myndigheter samt eventuellt ytterligare försiktighetsåtgärder kommer att vidtas. Genom att köpa biljett till detta evenemang samtycker du till att följa de hälso- och säkerhetsåtgärder som gäller vid tidpunkten för evenemanget, vilket kan inkludera, men inte begränsas till, att bära munskydd och/eller uppvisa bevis på vaccinationsstatus. Uppdatera dig regelbundet på evenemanget och arenans hemsida då restriktioner och riktlinjer kan komma att ändras.

När 1 mars

Var Vävenscenen

Genre Föreställning, Teater

Längd ca 2 timmar (Paus)

Arrangör Umeå Teaterförening & ABF

Dramatisering: Marie Persson Hedenius
Regi: Dennis Sandin
Scenografi/kostym: Johanna Mårtensson
Mask och peruk: Per Åleskog
Ljusdesign: Jörgen Haimanas
Dramaturg: Ninna Tersman, Alexander Charlamov

Medverkande: Vivian Cardinal, Angela Kovács, Anita Nyman, Bahareh Razekh Ahmadi, Moa Silén

Produktion: Riksteatern, Uppsala Stadsteater

Chotto Xenos

Opera (live) på bio - Ariadne på Naxos

14 – 15 mar

Lunch- / middagsteater - Dansa Rennie!

Hitta hem

Opera (live) på bio - Lucia di Lammermoor

16 – 24 sep

Sällskapsresa till Golgata