Världen enligt Rosling - INSTÄLLT

Som första teater i världen fick Norrbottensteatern rättigheterna till Hans Roslings böcker. Världen enligt Rosling är 80 minuter fakta, humor och allvar i ett rasande tempo. En recensent jämförde upplevelsen med ett actionladdat dataspel.

Som ung drömde Hans Rosling om att bli svärdslukare. Frågan är om det kanske hade varit ett lättare jobb än att förändra människors världsbild kring hur världen faktiskt ser ut – inte hur vi tror att den ser ut.

Hans Rosling var vid sin död 2017 professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet. Tillsammans med sonen Ola Rosling och svärdottern Anna Rosling grundade han 2005 stiftelsen Gapminder som gjorde komplicerad statistik tillgänglig genom grafik.

Pjäsen Världen enligt Rosling, som bygger på Hans Roslings böcker har dramatiserats av Rasmus Lindberg och hade världspremiär på Norrbottensteatern i höstas. Regissör är Ragna Wei, grundare av InSite i Malmö och har varit verksam på en rad institutioner i landet. Hon tycker att Roslings och pjäsens viktigaste budskap är att se tillbaka på den utveckling som Sverige genomgått de senaste hundra åren och visa hur den utvecklingen också sker på många andra platser på jorden:

– Även om man inte är på samma plats just nu, så är det samma typ av utvecklingskurva och samma saker som behövs för att länder ska kunna utvecklas och uppnå högre välstånd, längre livslängd, och så vidare, säger Ragna Wei.

Tre skådespelare gestaltar Hans Rosling och hans värld. Scener ur hans liv varvas med diagram och statistik som projiceras på väggarna i rummet. Allt inleds med en frågesport på klassiskt Rosling-manér: Hur ser barnadödligheten, inkomstfördelning och tillgång till skola och el ut i världen – egentligen? Tryck på mentometerknapparna. Där läggs grunden till en komisk föreläsningsshow i ett rasande tempo.

Pressklipp:
...en 80 minuter lång åktur som tog andan ur en - Norrländska Socialdemokraten

Tätt spel kring hett ämne när Rosling har ordet
- Norrbottenskuriren

Lunch- / middagsteater - Gunnar Eklund: Huset

12 – 14 maj

Klungan - Toppa jaget

Hon vars hjärta var som mitt