Ålevangeliet

Ålevangeliet på operascenen

Berättelsen om världens mest gåtfulla fisk har blivit oratorium för solister, kör och orkester. Stina Oscarson har skrivit librettot och musiken har komponerats av Emmy Lindström.

Ålen har givit upphov till ett alldeles eget mysterium inom naturvetenskapen som varken Aristoteles eller Sigmund Freud lyckades förstå sig på. Nu dör ålen ifrån oss och mysteriet förblir kanske olöst. Patrik Svenssons Ålevangeliet är också en historia om en pojke och hans far och om hur ålen blev deras gemenskap. Och en berättelse om ursprung, öde, livet och dess förvandlingar och om mötet med döden. Ålevangeliet har översatts till 35 språk och har mottagit en mängd utmärkelser som till exempel Augustpriset (2019) och National Outdoor Book Award (2020). Den har också blivit vald till en av årets bästa böcker av New York Times, Time Magazine, The Times & Sunday Times, Washington Post med flera.

– Det är en spännande utmaning att ta sig an denna tolkning av Patrik Svenssons poetiska, hisnande bok om ett Sverige och en värld i akut förändring. En bok älskad av många. Med Stina Oscarsons libretto och Emmy Lindströms vackra, klangfulla musik ställer vi de stora frågorna i en spännande scenisk form, säger Tobias Theorell, regissör.

Ålevangeliet framförs som sceniskt oratorium med fyra solister varav tre sångare och en musiker på instrumentet EWI samt kör och Norrlandsoperans orkester.

När 22 – 24 september

Var Konsertsalen, Norrlandsoperan

Genre Föreställning, Opera

Längd ca 2 tim, 15 min (Paus)