You're being redirected to Ticnet

We hope the booking went well!

Your browser is blocking pop ups

Open in browser

Baba Karam

En hyllning till dansens queera kraft

Välkommen till ”Baba Karam” – en lekfull dansfest om queera begär och dans som en förutsättning för liv – utomhus och för alla, på Ålidhemsdagen!

Tre dansare och en DJ bjuder upp till den populära iranska dansformen Baba Karam. Här möts Bollywood, klubbmusik från västra Asien och persisk berättartradition.

Föreställningen rör sig mellan hemmafest och nattklubb, samtidigt som den tar plats i det offentliga rummet. Under Ålidhems himmel skapas en färgsprakande dansgemenskap, där också publiken bjuds in att delta. Musiken och dansen vävs samman med dokumentära och personliga berättelser om avgörande händelser i människors liv som är förknippade med dans.

Konstgruppen Ful har skapat föreställningen med inspiration från iranska familjefester (mehmooni) och med bidrag från hemmadansare världen över, som fått skicka in sina favoritrörelser. Verket är också en hyllning till de tongivande amerikansk-iranska koreograferna Jamileh och Mohammad Khordadian, som inspirerat miljontals människor världen över att dansa Baba Karam, och förskjutit gränsen för vad dans kan göra och betyda.

Utomhus - om det inte regnar, för då dansar vi in på Klossen.

Fri entré!

When 25 May

Where Ålidhem centrum, vid Klossen

Price

Genre Dance, Show

Length ca 1 timme

Organizer Umeå Teaterförening, Kulturföreningen Humlan, Ålidhemsdagen, Studiefrämjandet

Medverkande: Parwin Hoseinia, Rani Nair, Jafar the Superstar, Rasuul (George Chamoun)
Manus och regi: Nasim Aghili

VUXENLEKAR - En standup om att inte vilja bli stor

1 – 2 Nov

Monstrets tid

No events matched entered search criteria.