Odysseus

Människan har alltid fascinerats av myter om hjältar som visar vägen genom uppoffringar och mod. Legenden om Odysseus från Ithaka är en av de mest kända grekiska historierna och en värdefull andlig skatt som fortfarande talar till oss. Odysseus hemresa från Troja präglades av ​​förlust och hjärtesorg men också av personlig utveckling och triumf.

Arketypen av en hjälte enligt grekiska myter var inte endast en fysisk stark karaktär utan också en intelligent, slug och modig person med ett stort hjärta och förmågan att agera. Hjältar beskrevs inte heller som perfekta och gudomliga varelser på något sätt utan var inspirerade av mänsklighetens grundläggande källor. Även om dagens kultur är helt annorlunda forntida samhällen, kan vi uppfatta och kanske förstå originalspråk och budskap från antika myter. Berättelserna i sig är odödliga och knutna till människan.

Den prisbelönta tjeckiska koreografen Lenka Vagnerová (Tjeckien) är intresserad av dualiteten i en mytologisk hjälte som enligt legenderna hade både superkrafter och ideala karaktärsdrag men också var skör. Hon vill utforska Odysseus inre kvalitéer som påhittighet, viljestyrka och mod. Hur hanterade Odysseus rädsla, ensamhet, kärlek och vänskap? Hur hittar vi sambanden med vår tid? Hur små saker kan göra någon till en hjälte och hur viktigt det är att ha hoppet kvar även i livets motgångar. Våra liv är fyllda av kamp, hopp, kärlek och tårar. Likt Odysseus liv.

Än idag finns hjältar överallt, men kanske är vi för blinda att se eller för fega att våga erkänna hjältedåd.  Fortfarande måste en riktig hjälte slåss och övervinna många utmaningar för att uppnå sitt slutliga mål - att nå sitt hem, sin kärlek och harmoni.

Vi lovar en adrenalinfylld föreställning som säkert får dina handflator att svettas. Följ med på Odysseus hemresa och möt dina inre demoner!

När 26 mars

Var Idun, Umeå Folkets Hus

Genre Dans, Musik

Längd 1 timme 15 minuter

Arrangör Norrdans, Umeå Teaterförening

Medverkande Tomáš Červinka, Claudia Fürnholzer, César García Steensen, Viktor Konvalinka, Jakub Mędrzycki, Hanna Nussbaumer, Anaïs Pensé, Leila Verlinden
Koreograf Lenka Vagnerová
Musik Tomáš Vychytil

måndag 26 mars

kl 19:00 - Idun, Umeå Folkets Hus

Studerande: 155 kr

Ungdom: 100 kr

Lunchteater - Legender

Bacchae – Prelude to a Purge

Live på Bio - Tosca

31 jan – 26 apr

Klubb Fanny

2 – 3 feb

De redan frälsta

4 feb

William Spetz - Mormor jag vet att du är i himlen, men har du tid en timme?

9 feb

MaMa Dada

10 feb

Live på Bio - Kärleksdrycken

10 feb – 21 apr

Glupahungern

14 feb

Sincerely Solo

14 feb – 25 apr

Åskådarskolan

19 – 20 feb

Lunch- / middagsteater - Världens bästa Allan!

25 feb

Live på Bio - La Bohème

28 feb

2 solon av Alma Söderberg