Cold Blood - INSTÄLLT

Episk lilleputtföreställning på Stora scenen

Fingerborgssteppande händer i en historia om döden som hyllar livet. En hypnotiserande hybrid av dans, film och figurteater med udda humor. Belgiska gästspelet Cold blood bygger sin egen oemotståndliga miniatyrvärld.

Dansande fingrar, miniatyrteater, filminspelning och filmvisning i ett. Bakom kulisserna och framför på en gång. Det är inte helt enkelt att sätta en etikett på den drömska värld som Michèle Anne De Mey, Jaco Van Dormael och belgiska Kiss & Cry Collective bygger upp på scenen.

– Det är filmkonst, men inte bio. Det är dans, men bara med händerna. Det är verkligen lustigt att, vid 60 års ålder, bli inkompetent och göra något nytt, säger filmregissören Jaco van Dormael i en intervju i The Guardian.

Jaco Van Dormael och koreografen Michèle Anne De Mey ligger bakom idén till Cold blood. Hon dansade tidigare i Anna Theresa de Keersmaekers kompani Rosas. De båda är ett par, både i livet och i arbetet.

I Cold blood utmanade de sig själva genom att göra en långfilm på ett köksbord med en ensemble med dansande händer. Men till skillnad från en vanlig film där manuset är klart innan man börjar filma skrevs manuset nu i slutet, efter att alla i ensemblen kommit med förslag och tillsammans experimenterat genom improvisation.

– Så ja, det är bio men det är också mycket mer. Det är dans, men det är också mer än dans. Det är som en pop-up-film där kameran filmar saker som är för små för att ses med blotta ögat och ögat ser det kameran inte kan fånga, säger Jaco van Dormael och Michèle Anne de Mey.

Handlingen är inspirerad av André Franquins seriealbum Idées noires som handlar om dumma sätt att dö på. Där kan till synes vardagliga händelser få fatala följder, som en bh-knäppning eller en tur till biltvätten. Genom sju oväntade dödsfall – mekaniska, organiska, nattliga, tysta, erotiska – får vi också möta de sju liv som föregick det där sista oväntade dödsögonblicket. Det där sista ögonblicket som kommer utan att livet hinner passera revy. När man minst anar det, i ett flygplan eller i en dimmig skog ... Men det är ingen makaber dödsdans som väntar publiken. I stället är det en hyllning till livet, till sinnena, till kärleken, till de sista ögonblicken av ljus och den sista överraskande bilden. När döden kommer är det absurt, trivialt och ibland komiskt.

Musiken i föreställningen är komponerad av Georg Friedrich Händel, Antonio Vivaldi, Arvo Pärt, Michael Koenig Gottfried, John Cage, Carlos Paredes, Tchaikovsky, Jacque Prévert, Ligeti, Henryk Gorecky och George Gershwin.

Introduktion i Norrlandsoperans bistro kl 18.30 inför föreställningarna

När 13 – 14 november

Var Stora scenen, Norrlandsoperan

Genre Dans, Föreställning, Performance